Platformy współpracy

5 sierpnia 2021

O konstruktywnych pomysłach na trudne czasy opowiada Izabela Błaszczyk – dyrektorka KBF.

Grzegorz Słącz: FMF, Wianki, Piknik Krakowski – co zadecydowało o tym, że te doskonale znane marki spotkają się w jednym miejscu i czasie?
Izabela Błaszczyk:
Już wiosną, przygotowując tegoroczny Festiwal Misteria Paschalia – który odbył się z sukcesem w trybie online – doszliśmy do wniosku, że nastąpiło pewne przesilenie, że nie chcemy już organizować festiwali wyłącznie w formule „spotkania przed ekranem”. Chociaż nadal będziemy realizować wydarzenia również w taki sposób – przede wszystkim na platformie PLAY KRAKÓW – bo wręcz niewiarygodnie rozszerza to zasięg naszej działalności.
Wszyscy bardzo tęsknimy za spotkaniami na żywo i kontaktem z drugim człowiekiem i artystami. Postanowiliśmy nadchodzące festiwale zorganizować w sierpniu – w plenerze. Sprzyjające takim wydarzeniom lato, postępujące szczepienia, stopniowe zmniejszanie obostrzeń czasu pandemii – to były czynniki, jakie złożyły się na tę decyzję. Ostatecznie zapraszamy miłośników naszych (i nie tylko naszych!) festiwali na Kraków Culture Summer w sierpniowe weekendy do parku Jordana. Program jest naprawdę imponujący!

Dlaczego właśnie park Jordana stał się tą wybraną przestrzenią? 
Przez ostatnie półtora roku odzwyczailiśmy odbiorców od tego, że imprezy „muszą” odbywać się w Rynku. Warto utrzymać taki trend – uważamy, że ścisłe centrum miasta powinno pozostać do dyspozycji mieszkańców dla ich komfortu i normalnego funkcjonowania. Lepiej zrobić tam kilka imprez w roku, a w pozostałym czasie zaprosić do spacerów, niż zamykać połowę płyty Rynku co dwa tygodnie, by realizować skomplikowane procesy produkcyjne.
Sieć Miast Historycznego Dziedzictwa UNESCO rekomenduje, by centrum miasta nie było przestrzenią masowych imprez – głośnych i tłumnych, ale też wymagających ciężkiego sprzętu i scenotechniki, które mają negatywny wpływ na zabytki. Jako członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa staram się w jak największym stopniu uwzględniać w naszym myśleniu o organizowaniu wydarzeń troskę o miejskie dziedzictwo.
Szukaliśmy zatem przyjaznego pleneru: nie chodziło o ogromną przestrzeń Błoń, ale o miejsce sprzyjające ciekawej, „butikowej” aranżacji przestrzeni. Taki naturalny amfiteatr w zieleni. Nasz wybór padł na pobliski park Jordana oferujący dobre możliwości produkcyjne i bliskość centrum miasta. To miejsce nie tylko na koncert, daje też możliwość zaaranżowania mniejszych scen i przestrzeni na spektakle, spotkania, działania edukacyjne czy wydzieloną – zgodnie z obowiązującymi zasadami – strefę gastronomiczną. Kilka lat temu organizowaliśmy pilotażowo koncert w tym parku i nieskromnie powiem, że było wspaniale. Warto wykorzystać te doświadczenia. Jako menedżerka muszę także wspomnieć, że ten rok dla kultury jest finansowo trudny, dlatego zachowując najwyższą jakość naszych projektów, zdecydowaliśmy się zrealizować je w jednej lokalizacji, bo doskonale wpływa to na efektywne wykorzystanie środków. Zapraszamy oczywiście do bezpiecznej i dobrej zabawy, ale pamiętajmy, że z czegoś tę zabawę musimy sfinansować.

Kraków Culture Summer to także współpraca z innymi organizatorami – czy to już norma w działaniach KBF?
Od dłuższego czasu pokazujemy, że KBF chętnie dzieli się z rozmaitymi partnerami swoim potencjałem zarówno produkcyjnym, jak i promocyjnym. Chcemy być dla innych organizatorów, dla innych festiwali takim miejscem, które ułatwia im funkcjonowanie w mieście. Jesteśmy koordynatorem nowej miejskiej polityki kulturalnej Kraków Culture – i to kulturalne lato pokazuje, że potrafimy nawiązywać dobre i trwałe relacje. Korzyść jest obopólna – my pomagamy produkcyjnie i organizacyjnie, a nasi partnerzy mogą prezentować swoje przedsięwzięcia przed festiwalową widownią. Uczymy się siebie nawzajem i przekonujemy, że właśnie partnerstwo jest wyjątkową szansą na rozwój w dzisiejszej rzeczywistości kultury i zarządzania nią.
Rolę KBF w Kraków Culture – niezależnie od tego, że cały czas organizujemy również własne wydarzenia: FMF, Misteria Paschalia czy Sacrum Profanum – pojmuję właśnie jako budowę platformy współpracy.

A jaką rolę w kulturalnej „układance” miasta będzie pełnił Pałac Potockich?
Fakt, pojawiło nam się w tym roku nowe miejsce dla kultury, a KBF-owi przypadł zaszczyt zarządzania tym miejscem i częścią pałacowych przestrzeni. I od razu zapraszam do współpracy wszystkich organizatorów wydarzeń, tych inicjatyw, które chcą bardziej zaistnieć na kulturalnej mapie Krakowa. Na piętrze Pałacu Potockich również mniejsze organizacje mogą z naszą pomocą zrealizować przedsięwzięcie z udziałem swoich odbiorców. My realizujemy tu program Krakowa Miasta Literatury UNESCO, którego operatorem jest KBF, ale to miejsce pozostaje otwarte dla innych. Dodam również, że przestrzeń Pałacu współdzielimy z Bunkrem Sztuki, działa tu księgarnia MOCAK Bookstore BUNKIER, a wkrótce powstanie również – we współpracy z Fundacją Wisławy Szymborskiej – wystawa związana z postacią i twórczością słynnej poetki. Pierwsze zrealizowane wydarzenia pokazują, że mamy… szansę na sukces! Bo mieszkańcy chętnie uczestniczą w wydarzeniach w Pałacu.

Ostatnich kilkanaście miesięcy były trudnym doświadczeniem dla świata kultury. Jaka jest najważniejsza nauka, którą powinniśmy wyciągnąć z czasu pandemii?
Po pierwsze pandemia nauczyła nas, żeby niczego nie odkładać na później. Na przykład plany związane z powstaniem platformy PLAY KRAKÓW kiełkowały w naszych głowach dużo wcześniej. Gdy pandemia stała się faktem, pomyślałam, że to jest ten moment – i włączyłam „tryb turbo”. Wydarzenia z udziałem publiczności trzeba było z dnia na dzień odwołać – a jednocześnie, ponieważ w czasie lockdownu nie cały zespół KBF mógł realizować swoje obowiązki w dotychczasowym zakresie, mogłam w projekt PLAY KRAKÓW zaangażować więcej ludzi. Dziś trudno uwierzyć, że tak skomplikowane technologicznie i merytorycznie narzędzie było gotowe już w czerwcu, a jego oficjalna inauguracja – już ze sporą liczbą prezentowanych materiałów, do których trzeba przecież było pozyskać wszelkie zezwolenia i prawa – mogła się wydarzyć z początkiem września ubiegłego roku.
Właśnie uruchomiliśmy też własną bileterię „kbf: bilety”, nad którą prace trwały dwa lata. Pandemia tylko je przyspieszyła. Obecnie mamy w ofercie bilety na FMF czy wejściówki na bezpłatne wydarzenia literackie (musimy kontrolować liczbę osób, które gościmy w naszych przestrzeniach), a już wkrótce pojawią się tam propozycje blisko 200 wydarzeń.
Pandemia utwierdziła mnie w przekonaniu, żeby w zmianie zawsze dostrzegać to, co dobre. Nie warto rozpamiętywać, biadolić, zatrzymywać się nad tym, co nas dotknęło – szukajmy takich aspektów sytuacji, które są konstruktywne, z których może wyniknąć zmiana w dobrym tego słowa znaczeniu. W KBF zdarzyło się w ostatnim roku wiele rzeczy, do których w innych okolicznościach dochodzilibyśmy latami, jak choćby powstanie i realizacja strategii Kraków Culture, powołanie nowego kwartalnika, mnóstwo ciekawych treści i nowe serwisy, które oferujemy odbiorcom. Jesteśmy w stanie pracować hybrydowo, nie tracąc na efektywności, korzystamy z licznych nowo powstałych narzędzi elektronicznych. Jeśli spojrzymy na to w ten sposób, to pandemia przyspieszyła naszą pracę!

Czego wypada życzyć organizatorom wydarzeń?
Chciałabym, żeby to, co zaplanujemy na przyszły rok, zostało możliwie w pełni i bez przeszkód zrealizowane. Żebyśmy ściągnęli maseczki na wydarzeniach i nie musieli sprawdzać, kto jest zaszczepiony. Chcemy wrócić do bezpośrednich kontaktów także w codziennej pracy – bo przecież czasem najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy w czasie przypadkowego spotkania na korytarzu... I żeby poprzez platformę PLAY KRAKÓW w wydarzeniach z Krakowa brali udział mieszkańcy całej Polski. A jeśli będą mogli do nas przyjechać – zawsze będą przyjmowani z otwartymi ramionami!

Izabela Błaszczyk – menedżerka kultury, od 2011 roku dyrektorka KBF. Odpowiada za organizację, produkcję i markę licznych krakowskich wydarzeń kulturalnych oraz zaangażowanie instytucji w sieci współpracy z polskimi i międzynarodowymi środowiskami kultury i turystyki.

Tekst został opublikowany w kwartalniku „Kraków Culture” 2/2021.

Więcej

Udostępnij

Kraków Travel
Kids in Kraków
InfoKraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.