Dyskutowanie o muzyce w przestrzeni publicznej nie jest częste. Potrafimy rozmawiać o serialach, teatrze i książkach, ale rozmowy o muzyce zostawiamy krytykom. Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” w Filharmonii Krakowskiej zainicjowany i prowadzony przez Agnieszkę Malatyńską-Stankiewicz pragnie to zmienić. Udowadnia, że muzyka jest częścią życia każdego z nas i że można o niej mówić na wiele sposobów.
Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” to cykl spotkań z muzykami, dyrygentami i artystami przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych wielbicieli muzyki. Inicjatywa jednoczy wokół Filharmonii Krakowskiej środowisko melomanów w różnym wieku i różnych zawodów, którzy chcą się spotykać, by mówić o muzyce i wymieniać doświadczeniami w swojej podróży po ścieżce dźwiękowej. DKM przyczynić się też może do popularyzacji muzyki i poznania jej piękna. Dzięki proponowanym spotkaniom przybyli na koncert melomani mają szansę zgłębić swoją wiedzę na temat prezentowanych dzieł, losów kompozytorów, a także poznać arkana związane z zawodem artysty instrumentalisty, śpiewaka czy dyrygenta.
Za co kochamy Karola Szymanowskiego; jakie są dwie twarze Jerzego Maksymiuka; jak Krzysztof Meyer komponuje w epoce wieży Babel; ile jest wyjść z labiryntu Krzysztofa Pendereckiego; czy requiem to łzy kompozytorów; jaki jest świat według Wojciecha Kilara – to tylko nieliczne tematy, jakie zostaną poruszone w tym sezonie w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Filharmonii Krakowskiej.
HARMONOGRAM SPOTKAŃ
Spotkanie #1
16 września 2023, 16.30
Za co świat pokochał Szymanowskiego?
Spotkanie specjalne: 80. urodziny prof. Krzysztofa Meyera
30 września 2023, 16.30
Krzysztof Meyer. Życie w epoce wieży Babel
Spotkanie #2
7 października 2023, 16.30
Igor Strawiński. „W jakiej formie rzeczy tego świata odbijają się w jego muzyce”
Spotkanie #3
14 października 2023, 16.30
Mozart: miłość warta mszy. Czyli kompozytor w szponach uczuć
Spotkanie #4
28 października 2023, 16.30
Requiem. Przejmujące łzy kompozytorów
Spotkanie specjalne: Muzyka Polska Odnova
10 listopada 2023 (piątek), 18.00
W poszukiwaniu Feliksa Nowowiejskiego
Spotkanie #5
18 listopada 2023, 16.30
Podwójne życie Maksymiuka: dyrygent i kompozytor
Spotkanie specjalne: Inauguracja IV Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego
26 listopada 2023 (niedziela), 16.30
Krzysztof Penderecki. Tworzenie raju (w 90. urodziny kompozytora)
Spotkanie #6
2 grudnia 2023, 16.30
Tako rzecze Richard Strauss
Spotkanie #7
9 grudnia 2023, 16.30
Henryk Mikołaj Górecki: „Cóż może być piękniejszego niż niebo, które oczywiście zawiera wszystko, co piękne?” (w 90. urodziny kompozytora)
Spotkanie #8
16 grudnia 2023, 16.30
Chrystus według Franciszka Liszta
Spotkanie #9
6 stycznia 2024, 16.30
Nie tylko gospel. Co nam daje wspólne śpiewanie
Spotkanie #10
20 stycznia 2024, 16.30
„O nic nie zabiegałem”. Świat Wojciecha Kilara (w 10. rocznicę śmierci)
Spotkanie #11
27 stycznia 2024, 16.30
Antoni Wit. W 250 orkiestr dookoła świata (jubileusz 80. urodzin Antoniego Wita)
Spotkanie #12
3 lutego 2024, 16.30
Beethoven też był młody. Debiut i co dalej?
Spotkanie #13
10 lutego 2024, 16.30
Gershwin: Amerykaninw klasyce
Spotkanie #14
24 lutego 2024, 16.30
Debussy, Ravel, Strawiński: muzyczne rewolucje Paryża
Spotkanie #15
2 marca 2024, 16.30
Mahler: autoportret ze śmiercią przygrywającą na skrzypcach
Spotkanie #16
16 marca 2024, 16.30
Dvořák: Stabat Mater, czyli śmierć, która stała się życiem dla świata
Spotkanie #17
23 marca 2024, 16.30
Pamięci anioła: Alban Berg godzi romantyzm z dodekafonią
Spotkanie #18
6 kwietnia 2024, 16.30
Kosmos według Gustava Holsta
Spotkanie #19
20 kwietnia 2024, 16.30
Co dał światu niemiecki romantyzm?
Spotkanie #20
27 kwietnia 2024, 16.30
Beethoven, nie tylko kompozytor hymnu Unii Europejskiej
Spotkanie #21
11 maja 2024, 16.30
Muzyka prawosławna: piękno wielogłosowości
Spotkanie #22
18 maja 2024, 16.30
Szanowany Haydn i łobuz Mozart: przyjaźń i podziw
Spotkanie #23
8 czerwca 2024, 16.30
Sezon niczym muzyka Felixa Mendelssohna – „Od delikatnego szeptu do potężnego szaleństwa żywiołów”
Spotkanie #24
15 czerwca 2024, 16.30
Zarzuela: hiszpańska operetka podbija świat
Spotkania w sali Złotej przed sobotnimi koncertami abonamentowymi, godz. 16.30
wstęp wolny
koncepcja i prowadzenie: Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Dyskusyjny Klub Muzyczny „Wszystko gra” zdaniem jego pomysłodawczyni i prowadzącej – Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz, ma za zadanie zjednoczyć wokół Filharmonii Krakowskiej środowisko wrażliwych na muzykę, środowisko wszelakich melomanów w różnym wieku i różnych zawodów, którzy chcą się spotykać, by mówić o muzyce, by wymieniać się doświadczeniami w swojej podróży po ścieżce dźwiękowej.
W DKM „Wszystko gra” nie ma podziału na tych, którzy mówią i na tych którzy jedynie słuchają. Wszyscy mogą dzielić się tu muzyczną wiedzą i doświadczeniami, wątpliwościami, emocjami, przeżyciami, wspomnieniami. Każde spotkanie ma okreslony temat, powiązany z programem koncertu odbywającego się po spotkaniu i dzień przed nim. Punktem wyjścia do poszczególnych rozważań staje się rozmowa z gościem, będącym często wykonawcą koncertu.
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz – dziennikarka, fotografka, prelegentka, autorka książek, m.in. „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” – będącej rozmową z Antonim Witem; „Byłem w niebie” – wywiadu rzeki ze Stanisławem Skrowaczewskim, współautorka „Scherza dla Wojciecha Kilara” oraz „Dla Ciebie śpiewam” książki o historii Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, która ukazała się także pod jej redakcją. Autorka licznych opraw muzycznych, w tym do polskiego widowiska plenerowego podczas EXPO 2012 w Szanghaju. Autorka wywiadów z twórcami sztuki i kultury w ramach spotkań m.in.: „Kod mistrzów”, „Czas na taniec!”, „Krynickie spotkania z artystą”. Była dziennikarka Radia RMF oraz była długoletnia dziennikarka „Dziennika Polskiego” i redaktor naczelna portalu Polska Muza. Obecnie felietonistka Radia Kraków i współautorka cyklu audycji „Labirynt Krzysztofa Pendereckiego”. Rzeczniczka festiwali: Muzyka w Starym Krakowie, Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu oraz Materia Prima w Krakowie; a także impresario Baletu Cracovia Danza. Specjalistka PR w kulturze. Kawaler brązowego orderu „Gloria Artis”.