Monumentalne (pełna wersja to blisko trzy godziny muzyki!) Weihnachtsoratorium – Oratorium na Boże Narodzenie Jana Sebastiana Bacha jest właściwie zbiorem sześciu kantat, wykonanych po raz pierwszy podczas sześciu najważniejszych świątecznych dni od 25 grudnia 1734 do 6 stycznia 1735 roku. Co ciekawe, ta wspaniała muzyczna relacja losów Świętej Rodziny – od stajenki w Betlejem po ucieczkę do Egiptu – jest przykładem muzycznego recyklingu: uroczyste, pogodne chóry i zachwycające arie-kołysanki w warstwie dźwiękowej pochodzą z wcześniejszych dzieł kompozytora. Dziś dziwi nas ta praktyka, jednak wówczas była ona czymś normalnym (mistrzem samozapożyczeń był m.in. Vivaldi), sam Bach uważał zaś, że muzyka – jak pisał jego biograf Albert Schweitzer – „nie powinna pleśnieć w skrzyniach”. Popieramy, zwłaszcza gdy wyszła spod ręki lipskiego mistrza!
Bachowskie arcydzieło zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej podczas specjalnego koncertu bożonarodzeniowego, którego gościem specjalnym będzie Paul Esswood, legendarny już dziś śpiewak i dyrygent, profesor londyńskiej Royal Academy of Music, gdzie prowadzi zajęcia z interpretacji wokalnej utworów barokowych.
Johann Sebastian Bach Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248
Magdalena Drozd – sopran
Yana Hurtova – alt
Iwona Sułkowska-Kozłowska – alt
Bartłomiej Chorąży – tenor
Patryk Wyborski – bas
Wojciech Tabiś – bas
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Piotr Piwko – chórmistrz
Paul Esswood – dyrygent