Dni Bachowskie 2022

Festiwale

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • niedziela, 20 marca 2022 - sobota, 26 marca 2022

Tradycja, różnorodność, nowoczesność. Oto trzy słowa, które najlepiej charakteryzują oblicze tegorocznej odsłony Dni Bachowskich. Tym razem organizatorzy postanowili powrócić do oryginalnej formuły festiwalu i skoncentrować się na artystycznej działalności studentów Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. Dlatego też w większości koncertów to oni właśnie wystąpią w głównych rolach, wspomagani niekiedy tylko przez znakomitych profesorów krakowskiej uczelni. Usłyszymy muzykę XVII i XVIII wieku w najprzeróżniejszych konfiguracjach instrumentalnych – od recitali solowych do koncertów orkiestrowych. Nie zabraknie także śpiewu, czy to w kantatach, czy ariach solowych.

Koncert inauguracyjny festiwalu to jednocześnie koncert Orkiestry Barokowej AMKP, w którym zaprezentowane zostaną dzieła instrumentalne oraz kantatowe Jana Sebastiana Bacha. Solistów oraz instrumentalistów poprowadzi od klawesynu dr Andrzej Zawisza.

Nowoczesność reprezentuje próba połączenia muzyki Jana Sebastiana Bacha z jazzem. Przedostatni, piątkowy koncert festiwalu będzie spotkaniem Katedry Jazzu oraz Katedry Muzyki Dawnej AMKP. Usłyszymy improwizacje jazzowe z udziałem znakomitego saksofonisty Andy’ego Middletona, Macieja Adamczaka na kontrabasie oraz pianisty, kierownika Katedry Jazzu AMKP w Krakowie dra hab. Piotra Wyleżoła, prof. AMKP. Towarzyszyć im będą: Ingrida Gápová, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, oraz grający na historycznych instrumentach członkowie The Violin Consort.

„Pozostaje pytanie, które to z kolei Dni Bachowskie? Dwie poprzednie edycje przypadły na trudny czas ograniczenia działalności artystycznej. Trzy lata temu odbyła się XXIV edycja Dni Bachowskich; dwa kolejne lata to praca nad jubileuszową odsłoną festiwalu. Czas trudny, obfitujący w nagłe zmiany planów, odwołania koncertów, przesunięcia czasowe i zmiany programowe. Jednak udało nam się mimo wszystko zrealizować szereg recitali solowych, a co najważniejsze, wykonaliśmy Mszę h-moll Jana Sebastiana Bacha w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Solistów, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestrę Barokową OBAM poprowadził prof. Stanisław Krawczyński.
Tak więc teraz rozpoczynamy nowy rozdział, patrząc z nadzieją w przyszłość. XXVI Dni Bachowskie czas zacząć, dziękując pani prof. Elżbiecie Stefańskiej za nakierowanie przed laty nas – wtedy studentów – na tak piękną inicjatywę, jaką jest doroczne święto naszej Katedry, czyli festiwal Dni Bachowskie” – mówi dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP, kierownik Katedry Muzyki Dawnej.

W trakcie Dni Bachowskich 25 i 26 marca odbędzie się także I Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej organizowane przez studenckie Koło Naukowe Historycznych Praktyk Wykonawczych.

niedziela 20 marca 2022, 18.00
Koncert Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Krakowie

Johann Sebastian Bach (1685–1750):

Sinfonia D-dur BWV 1045
Victoria Melik – solo skrzypcowe

Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052
Andrzej Zawisza – klawesyn

Koncert na obój d’amore A-dur BWV 1055 [rekonstrukcja]
Katarzyna Pilipiuk – obój

Kantata BWV 127 „Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott”
Barbara Kucera – sopran
Théau Lizon – kontratenor
Stanisław Zyskowski – tenor
Krzysztof Kmieć – bas
Orkiestra Barokowa AMKP
Andrzej Zawisza – klawesyn, prowadzenie

niedziela 20 marca 2022, 20.00
Recital klawesynowy

Johann Sebastian Bach (1685–1750):
IV Suita francuska Es-dur BWV 815
II Suita francuska c-moll BWV 813
I Suita francuska d-moll BWV 812
VI Suita francuska E-dur BWV 817
III Suita francuska h-moll BWV 814  
V Suita francuska G-dur BWV 816
Zofia Satała – klawesyn, klasa dr. Andrzeja Zawiszy

poniedziałek 21 marca 2022, 19.00
di cantare, di suonare…

Johann Sebastian Bach (1685–1750) Sonata fletowa e-moll BWV 1034
Elżbieta Trześniowska
– traverso
Adrianna Kafel
– wiolonczela
Marek Toporowski
– klawesyn

Georg Friedrich Haendel (1685–1759) Virgam virtutus z Dixit Dominus
Théau Lizon – kontratenor
Jagoda Suchar – wiolonczela
Marek Toporowski – klawesyn

Józef Haydn (1732–1809) Sonata g-moll Hob:XVI:44
Elżbieta Ziarnik – klawesyn

Louis François Joseph Patouart (1719–1793) Sonata a-moll na wiolonczelę i bc. op. 2 nr 3
Jagoda Suchar – wiolonczela
Teresa Kamińska – wiolonczela
Marek Toporowski – klawesyn

Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736)
Eia mater ze Stabat Mater
Fac ut portem ze Stabat Mater
Zuzanna Topolska – alt
Jagoda Suchar – wiolonczela
Marek Toporowski – klawesyn

James Cervetto (1748–1837) Sonata d-moll op. 1 nr 4 na wiolonczelę i bc.
Adrianna Kafel – wiolonczela
Teresa Kamińska – wiolonczela                  
Marek Toporowski – klawesyn

Johann Sebastian Bach
Blute nur z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
Ich will dir mein Herze schenken z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
Karolina Michniak – sopran
Marek Toporowski – klawesyn

Johann Sebastian Bach Ich folge dir gleichfalls z Pasji wg św. Jana BWV 245
Karolina Michniak – sopran
Elżbieta Trześniowska, Daniela Borowska – traversi
Jagoda Suchar – wiolonczela
Marek Toporowski – klawesyn

Johann Sebastian Bach Aus Liebe will mein Heiland sterben z Pasji wg św. Mateusza
Katarzyna Lambrecht – sopran
Marek Toporowski – klawesyn

Johann Sebastian Bach Burlesca – Scherzo z III Partity a-moll BWV 827
Elżbieta Ziarnik – klawesyn

Marc-Antoine Charpentier (1643–1704) Leçon de ténèbres du Vendredi saint H.95
Elżbieta Pikoń – sopran
Théau Lizon – alt
Elżbieta Trześniowska, Daniela Borowska – traversi
Jagoda Suchar – wiolonczela
Marek Toporowski – pozytyw

wtorek 22 marca 2022, 19.00
Niemiecka muzyka na viole c. 1685

David Funck (1648–1701) Suita g-moll (Stricturæ viola-di gambicæ, Lipsk 1677)
August Kühnel (1645–1700) Aria X. „Herr Jesu Christ, du höchstes Gut, Rafał Gorczyński – solo
David Funck Suita D-dur (Stricturæ viola-di gambicæ, Lipsk 1677)
Manuskrypt Paryski, Fn Res 1111 (Brandenburgia, poł. XVII w.) Suita d-moll, Mateusz Kowalski – solo
David Funck Suita G-dur (Stricturæ viola-di gambicæ, Lipsk 1677)

Sylwia Heinrich, Agata Sanchez Martos, Rafał Gorczyński, Aleksandra Buczyńska – basowe viole da gamba
Mateusz Kowalski – tenorowa i basowa viola da gamba, kierownictwo artystyczne

środa 23 marca 2022, 19.00
Arie i kantaty J.S. Bacha

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Ich halt es mit dem lieben Gott z kantaty Falsche Welt, dir trau ich nicht BWV 52
Elżbieta Pikoń – sopran
Urszula Pałka, Jakub Kornakiewicz, Maria Świgost – obój barokowy

Ich will auf den Herren schaun z kantaty Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 93
Elżbieta Pikoń – sopran
Jakub Kornakiewicz – obój barokowy

Komm, komm, mein Herze steht dir offen z kantaty Wer mich liebet, der wird mein Wort halten BWV 74
Erfüllet, ihr himmlischen, göttlichen Flammen z kantaty Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 1
Elżbieta Pikoń – sopran
Zofia Trystuła-Hovhannisyan – obój da caccia

Flößt, mein Heiland, flößt dein Namen z Weihnachtsoratorium BWV 248/5
Zuzanna Hwang – sopran
Urszula Pałka – obój barokowy

Gott ist gerecht in seinen Werken z kantaty O Ewigkeit, du Donnerwort BWV 20
Przemysław Józef Bałka – bas
Urszula Pałka, Jakub Kornakiewicz, Maria Świgost – obój barokowy

Ich bin vergnügt mit meinem Glücke BWV 84 (wybór)
Elżbieta Pikoń – sopran
Zofia Trystuła-Hovhannisyan – obój barokowy

Ich habe genug BWV 82 (wybór)
Przemysław Józef Bałka – bas
Weronika Potępa – obój barokowy
Zofia Trystuła-Hovhannisyan – obój da caccia

zespół instrumentalny:
Anna Hara-Pióro, Olena Kholodkova – skrzypce
Barbara Papierz – altówka
Jagoda Suchar – wiolonczela
Martyna Bachowska – kontrabas
Klaudia Łoboda, Andrzej Zawisza – pozytyw

czwartek 24 marca 2022, 19.00
solo, duo, trio…

Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto da camera g-moll RV 107
Rodrigo Barata – flet prosty
Zofia Trystuła-Hovhannisyan – obój barokowy
Anna Hara-Pióro – skrzypce
Jagoda Suchar – wiolonczela
Przemysław Bałka – teorba
Zofia Satała – basso continuo
przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

Jean-Féry Rebel (1666–1747) Tombeau de Monsieur de Lully (Septième Sonate)
Anna Hara-Pióro, Olena Kholodkova – skrzypce barokowe
Zofia Satała – klawesyn
przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca – klasa realizacji b.c.

Louis-Antoine Dornel Suita d-moll (Sonates à violon seul et suites pour la flûte traversière avec la basse, 1711)
Rodrigo Barata – flet prosty
Adam Jastrzębski – klawesyn

Jacques-Martin Hotteterre (1674–1763) Sonata en Trio h-moll (a-moll) op. 3 No. 3 (Sonates en Trio Pour les Flaûtes traversières, Flûtes a Bec, Violons, Hautbois etc. Paris, 1712)
Weronika Potępa, Zofia Trystuła-Hovhannisyan – obój barokowy
Klaudia Łoboda – klawesyn
przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

Nicola Matteis (ok. 1650–1713) Passaggio rotto e Fantasia
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Sonata F-dur HWV 363a
Natalia Wysocka – skrzypce
Adam Jastrzębski – klawesyn
przygotowanie: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP

J.S. Bach (1685–1750) II Partita c-moll BWV 826
Weronika Hryniewicka – klawesyn
przygotowanie: prof. Marek Toporowski

Iwan Chandoszkin (1747–1804) Sonata nr 3 D-dur na skrzypce solo
Victoria Melik – skrzypce
przygotowanie: prof. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch

Paolo Benedetto Bellinzani Sonata Terza (Sonate a Flauto solo con Cembalo, o Violoncello, 1720)
Bozhena Hamar – flet prosty
Adam Jastrzębski – klawesyn

Georg Friedrich Handel Sonata C-dur na flety prosty oraz bc.
Luca Maller – flet prosty
Adam Jastrzębski – klawesyn

Christoph Schaffrath (1709–1763) Trio g-moll CSWV E:18
Victoria Melik – skrzypce
Weronika Potępa
– obój
Rafał Gorczyński – viola da gamba
Zofia Satała – klawesyn
przygotowanie: dr Andrzej Zawisza – klasa kameralistyki

piątek 25 marca 2022, 19.00
Bach – Improwizacje – Koncert na dwie katedry

Johann Sebastian Bach (1685–1750):
Nun komm’ der heiden Heiland
BWV 699
Nun freut euch, lieben Christen g’mein BWV 734
Ach, Gott und Herr BWV 714
Bist du bei mir BWV 508
Wachet auf BWV 645
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639       

Piotr Wyleżoł – fortepian
Andy Middleton (USA) – saksofony
Maciej Adamczak – kontrabas
Ingrida Gápová – sopran

The Violin Consort:  
Zbigniew Pilch
– skrzypce    
Radosław Kamieniarz – skrzypce
Piotr Chrupek – altówka
Bartosz Kokosza – wiolonczela

sobota 26 marca 2022, 18.00
Koncerty J.S. Bacha

Johann Sebastian Bach (1685–1750):

Koncert na dwa klawesyny c-moll BWV 1060
Klaudia Rogała, Ekaterina Matokh – klawesyn
Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro – skrzypce
Joshua Clarke – altówka
Adrianna Kafel – wiolonczela
przygotowanie: prof. Elżbieta Stefańska

Koncert d-moll BWV 1043
Natalia Kierakowicz, Olena Kholodkova – skrzypce
Anna Hara-Pióro, Dymitr Olszewski – skrzypce
Joshua Clarke – altówka
Adrianna Kafel – wiolonczela
Rafał Gorczyński – kontrabas          
Klaudia Łoboda – klawesyn
przygotowanie: dr hab. Agnieszka Świątkowska, dr hab. Teresa Piech

Koncert na dwa klawesyny C-dur BWV 1061
Ekaterina Matokh, Klaudia Rogała – klawesyn
Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro – skrzypce
Joshua Clarke – altówka
Adrianna Kafel – wiolonczela
przygotowanie: prof. Elżbieta Stefańska

Koncert E-dur BWV 1042
Olena Kholodkova – skrzypce
Anna Hara-Pióro, Natalia Kierakowicz – skrzypce
Joshua Clarke – altówka
Adrianna Kafel – wiolonczela
Rafał Gorczyński – kontrabas
Adam Jastrzębski – klawesyn
przygotowanie: dr hab. Teresa Piech

Koncert na dwa klawesyny c-moll BWV 1062
Zofia Satała, Klaudia Rogała – klawesyn
Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro – skrzypce
Joshua Clarke – altówka
Adrianna Kafel – wiolonczela
przygotowanie: dr Andrzej Zawisza, prof. Elżbieta Stefańska

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
InfoKraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<