Cyrulik sewilski (Opera Krakowska)

Muzyka klasyczna

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

Cyrulik sewilski Gioacchina Rossiniego to opera buffa, która uznana jest za niedościgniony wzór gatunku. Jest to też najbardziej znane i kochane dzieło tego kompozytora, na które składają się piękna muzyka, świetny scenariusz i „niewyczerpane zasoby teatralnego humoru”, jak pisze Piotr Kamiński w książce Tysiąc i jedna opera.
Rossini skomponował tę operę mając niespełna 24 lata w zaledwie trzy tygodnie. Libretto napisał dla niego Cesare Sterbini, czerpiąc inspirację z komedii Pierre’a Beaumarchais’go o tym samym tytule. Dzieło rozsławiły piękne arie, m.in. przeznaczona na mezzosopran koloraturowy cavatina Rozyny, jeden z popisowych utworów Marii Callas czy finałowa partia Almavivy. O wielkiej popularności dzieła zaświadcza stała obecność w repertuarach koncertowych oraz szeroka eksploracja w przestrzeni popkultury – fragmenty opery zostały wykorzystane jako oprawa kultowych produkcji filmowych wytwórni Warner Bros.

Realizacja Jerzego Stuhra podkreśla teatralność opowieści. Jak mówi reżyser: „Cytuję rzeczywistość poprzez teatr, poprzez fikcję. Wtedy droga do gry z konwencją jest otwarta”. Spektakl cechuje także wyważenie środków, które mają służyć klarowności i zrozumiałości przekazu. „Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego ani też uwspółcześnienie. (…) Moją intencją było zawieszenie interpretacji gdzieś pomiędzy” – Jerzy Stuhr.
Premiera spektaklu w Operze Krakowskiej w reżyserii Jerzego Stuhra odbyła się w 2019 roku i zakończyła wielkim sukcesem. Krytycy dostrzegli w niej sceniczną prawdę, wysokiej klasy żart, umiejętną zabawę z konwencją. Jak podaje Jacek Marczyński: „Na krakowskiej scenie realizm łączy się z inteligentnie podanym absurdem, zabytkowa architektura Sewilli z nowoczesnym zakładem fryzjerskimi tytułowego cyrulika. Współczesne stroje są swoistą zabawą z konwencjami mody, stanowiąc dowód plastycznego smaku”.
Wśród realizatorów znalazły się ważne nazwiska ze świata mody i teatru. Kostiumy do spektaklu przygotowała Joanna Klimas, znana i ceniona projektantka mody, tworząca dla takich reżyserów, jak m.in. Mariusz Treliński czy Tomasz Konina. Za reżyserię światła odpowiadała Katarzyna Łuszczyk, stała asystentka Krzysztofa Warlikowskiego.

Realizatorzy:
Reżyseria: Jerzy Stuhr
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Natalia Kitamikado
Kostiumy: Joanna Klimas
Projekty fryzur: Jaga Hupało
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Ruch sceniczny: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<