Wariacje na temat Haydna stały się dla Brahmsa próbą ognia – potwierdzeniem, że potrafi dorównać wielkim symfonikom pokroju Beethovena. My znamy niemieckiego romantyka przede wszystkim jako autora genialnych symfonii, lecz to właśnie wykonane po raz pierwszy w 1873 wariacje były jego pierwszym dziełem orkiestrowym, które do końca XIX wieku zdobyło ogromną popularność.
Poemat symfoniczny Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa pozostałby zapewne w cieniu etykietki „trudnej” muzyki i filozofii Nietzschego gdyby nie film Stanleya Kubricka z 1968 roku 2001: Odyseja kosmiczna i towarzyszące jego otwarciu pierwsze takty dzieła Straussa: fanfara, która niesie poczucie siły, wszechmocy i bezkresu.
Filharmonia Krakowska prezentuje orkiestrę w jej najlepszym wydaniu. Oto dwa dzieła późnego romantyzmu i dwa źródła inspiracji: wariacje, które konkurują z Bachowskim kontrapunktem, oraz poemat symfoniczny, który został doceniony dopiero w XX wieku. Dyryguje Aleksander Humala.
Johannes Brahms Wariacje na temat Haydna op. 56a
Richard Strauss Also sprach Zarathustra op. 30
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Aleksander Humala – dyrygent