Lihie Gendler Talmor, laureatka Grand Prix Międzynarodowego Triennale Grafiki 2024 w Krakowie, na indywidualnej wystawie sięga po powstały ćwierć wieku temu cykl Woda pada poza wojną. Seria wiążąca rodzinne korzenie z trwającym od lat izraelsko-palestyńskim konfliktem stanowi znakomite wprowadzenie do jej twórczości, w której kwestie osobiste nieustannie splatają się z tym, co uniwersalne. Artystka uważnie obserwuje podobieństwa pomiędzy mechanizmami działającymi w naturze i procesami zachodzącymi w rzeczywistości kreowanej przez człowieka – wątki te widoczne są w serii Makom z 2011 roku, w której przestrzeń będąca siedliskiem Boga przenika się ze stworzoną ręką człowieka architekturą. Związek zaburzeń natury i współczesnych wstrząsów politycznych znalazł odzwierciedlenie w najnowszych pracach Ślady, gdzie autorka odnosi się do wymuszonych przesiedleń, które dotknęły ją i mieszkańców jej kibucu w 2023 roku. Ich zestawienie z cyklem Schronieniowanie, przywołującym obecny stan położonych na terenie dzisiejszych Izraela i Palestyny biblijnych miast schronienia, w symboliczny sposób wiąże przeżycia autorki z podobnymi dramatami ludzi na całym świecie.
Wystawa otwiera zestaw prezentacji Laureaci w centrum uwagi 2025 – w kolejnych miesiącach obejrzymy prace Michała Pietrzaka i Ewy Jaworskiej.
Wystawa czynna: pn.–pt. 10.00–15.30. Wstęp wolny







