Od scenicznej wersji jednoaktówki L'inganno felice, którą dziewiętnastoletni Gioacchino Rossini napisał dla weneckiego Teatro San Moisè, po Małą mszę uroczystą, ostatnie wielkie arcydzieło i muzyczny testament liczącego wówczas już ponad 70 lat kompozytora – pomiędzy tymi utworami rozpięta będzie tegoroczna edycja Royal Opera Festival skupionego wokół muzyki włoskiego geniusza stylu belcanto. W repertuarze znalazły się także rzymska wersja Otella (zamiast morderstwem zakończona pojednaniem zazdrośnika z Desdemoną) oraz Kopciuszek, w którym pantofelek został zastąpiony bransoletką (aby uniknąć zgorszonej reakcji XIX-wiecznej publiczności na podnoszenie sukni podczas przymiarki). Rodzimym akcentem będzie koncertowa wersja opery Pierre de Médicis autorstwa Józefa Michała Poniatowskiego, spokrewnionego z ostatnim polski królem dyplomaty, śpiewaka i kompozytora piszącego w stylu rossiniowskim. Czerwcowe wydarzenia Royal Opera Festival oklaskiwać będziemy w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach oraz Zespole Szkół Muzycznych w Tarnowie, a w lipcu przeniesiemy się do Krakowa – na sceny Opery i Filharmonii, której zespoły artystyczne przygotowują wszystkie festiwalowe wykonania.
7 czerwca 2025, 18.00
8 czerwca 2025, 18.00
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach
Gioachino Rossini L'inganno felice (wersja sceniczna)
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Claudia Patanè – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Moussé Dior Thiam – scenografia
Claudia Möbius – kostiumy
Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – asystent muzyczny, pianoforte
Andres Galluci – asystent muzyczny
Isabella: Xiangjie Liu
Tarabotto: Francesco Bossi
Batone: Eugenio Maria Degiacomi
Duca Bertrando: Paolo Mascari
Ormondo: Edoardo di Cecco/Carlos Reynoso
29 czerwca 2025, 18.00
Zespół Szkół Muzycznych im. Ignacego Jana Paderewskiego w Tarnowie, ul. Lippóczyego 4
Gioachino Rossini Petite messe solennelle (wersja koncertowa)
Ellada Koller – sopran
Verena Kronblichler – alt
César Cortés – tenor
Dogukan Özkan – bas
Chór Filharmonii Krakowskiej
Monika Płachta – fortepian
Ireneusz Boczek – fortepian
Jadwiga Kowalska – organy
Janusz Wierzgacz – chórmistrz
Alexander Humala – dyrygent
4 lipca 2025, 19.30
Filharmonia Krakowska
Józef Michał Poniatowski Pierre de Médicis (wersja koncertowa)
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra – dyrygent
Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz – chórmistrz
Laïla Barnat – korepetytor
Pierre de Médicis: Patrick Kabongo -
Julien de Médicis: César San Martín
Fra Antonio: Nathanael Tavernier
Paolo Monti: Anle Gou
Laura Salviati: TBA
6 lipca 2025, 18.00
Filharmonia Krakowska
Gioachino Rossini Otello (wersja rzymska, 1820)
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
TBA – dyrygent
Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz – chórmistrz
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – korepetytor
Monika Płachta – korepetytor
Otello: TBA
Desdemona: Diana Haller
Elmiro: Nathanael Tavernier
Rodrigo: Cortes Cesar
Jago: Anle Gou
Emilia: Verena Kronbichler
10 lipca 2025, 19.30
12 lipca 2025, 18.00
Opera Krakowska
Gioachino Rossini Kopciuszek (wersja sceniczna)
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
José Miguel Pérez-Sierra – dyrygent
Jochen Schönleber – reżyseria, scenografia
Eleonora Calabrò – asystent reżysera
Moussé Dior Thiam – scenografia
Claudia Möbius – kostiumy
Agnieszka Ignaszewska-Magiera – asystent muzyczny, pianoforte
Szymon Naściszewski – asystent dyrygenta
Janusz Wierzgacz – chórmistrz
Angelina: Polina Anikina
Don Ramiro: Patrick Kabongo
Dandini: Emmanuel Franco
Don Magnificio: TBA
Clorinda: Ellada Koller
Tisbe: Verena Kronbichler
Alidoro: Dogukan Özkan