Ten festiwal od lat pozwala nam zaglądać do teczek, notatników, szuflad, komputerów, a nawet głów kompozytorów związanych z Krakowem – i prezentuje ich dorobek na tle twórców ze świata. Swobodnie będziemy się poruszać po osi czasu krakowskiej szkoły kompozytorskiej: od klasyków i generacji profesorów (Krzysztof Penderecki, Marek Stachowski, Zbigniew Bujarski), przez średnie pokolenie (Wojciech Widłak, Marcel Chyrzyński, Maciej Jabłoński), po twórców najmłodszych (Michał Dorman, Paweł Malinowski). Międzynarodowy kontekst zapewnią utwory z Ameryki Południowej, Korei Południowej i Japonii. Ważnym elementem festiwalu będą jak zwykle światowe prawykonania dzieł najnowszych (w tym roku ponad 30!), a także stałe punkty programu, jak Koktajl elektroniczny przygotowany przez Studio Muzyki Elektroakustycznej, sesja naukowa (tegoroczny temat to Muzyka w muzyce), msza w bazylice Mariackiej oraz spotkanie z gościem specjalnym festiwalu, którym w tej edycji będzie Aleksander Nowak. Usłyszymy m.in. Anię Karpowicz (flet), Barbarę Borowicz (klarnet), Jana Kalinowskiego (wiolonczela), Andrzeja Pikula i Dominikę Peszko (fortepian), a także zespoły Fluda-Lato Duo, Duo Mastruzzo-Núñez, Warsaw Trio, Kwartet Śląski czy Orkiestrę Muzyki Nowej.
Sobota 10 maja 2025, 18.00
Filharmonia Krakowska
KONCERT NA OTWARCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ
SZYMON BYWALEC – dyrygent
Michał Dorman From the ground na orkiestrę kameralną (2021/2025) *
Maciej Jabłoński Epizody i refreny. Symfonia kameralna na orkiestrę kameralną (2025) *
Paweł Malinowski floating:disapperearnce na orkiestrę kameralną (2025) **
Aleksander Nowak Night transit na orkiestrę kameralną (2012)
* Prawykonanie światowe
** Prawykonanie światowe. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Niedziela 11 maja 2025, 13.00
Bazylika Mariacka
MSZA ŚWIĘTA W INTENCJI KOMPOZYTORÓW, MUZYKOLOGÓW I MUZYKÓW KRAKOWA I UKRAINY
O. DR DAWID KUSZ OP – przewodniczenie mszy św. i kazanie okolicznościowe
CHÓR CAPPELLA MARIALIS Z BAZYLIKI MARIACKIEJ W KRAKOWIE
MICHAŁ PIECHNIK – organy
KRZYSZTOF MICHAŁEK – dyrygent
Na wejście: Dawid Kusz Alleluja, Cantate Domino na chór mieszany (2022)
Kyrie: Missa de Angelis – Kyrie (gregoriańska)
Alleluja: Herbert Paulmichl – Alleluja (1984)
Przygotowanie darów: Wacław z Szamotuł Alleluja. Chwalcie Pana. Psalm CXVII na chór mieszany (II poł. XVI w.)
Sanctus: Missa de Angelis – Sanctus (gregoriańska)
Amen po doksologii: Orlando Gibbons – Amen na chór mieszany ( I poł. XVII w.)
Agnus Dei: Missa de Angelis – Agnus Dei (gregoriańska)
Komunia: Wacław z Szamotuł Ego sum Pastor bonus na chór mieszany (gregoriańska)
Uwielbienie: Stefan Stuligrosz (melodia) Duszo Chrystusowa (opr. na chór mieszany Krzysztof Michałek, 2024)
Zakończenie: Romuald Twardowski Regina caeli na chór mieszany (1996)
Niedziela 11 maja 2025, 19.00
Aula Florianka
KRAJOBRAZ UMYSŁU
KWARTET ŚLĄSKI:
SZYMON KRZESZOWIEC – skrzypce I
ARKADIUSZ KUBICA – skrzypce II
ŁUKASZ SYRNICKI – altówka
PIOTR JANOSIK – wiolonczela
Krzysztof Penderecki Quartetto per archi (1960)
Zbigniew Bujarski Kwartet smyczkowy Na jesień (2001)
Marcel Chyrzyński Mindscape No. 1 na kwartet smyczkowy (2025)
Wojciech Widłak Ostinato (Quartetto d’archi no 2) (2025) *
Aleksander Nowak II Kwartet smyczkowy Mały komentarz (2011/2012)
Poniedziałek 12 maja, 10.00–16.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego
ALEKSANDER NOWAK – gość specjalny festiwalu
10.00–12.00, Sala Senacka (310)
Wykład na temat własnej twórczości pt. Kilka słów na temat
13.00–16.00, sala 417
Kurs mistrzowski dla studentów kompozycji
Poniedziałek 12 maja 2025, 19.00
Aula Florianka
MUZYKA Z GŁĘBI
DUO MASTRUZZO-NÚÑEZ (Argentyna):
ANA LIGIA MASTRUZZO – flet
FEDERICO NÚÑEZ – gitara
Marcelo González Felina na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Pedro Castillo Lara Pirekua na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
Gonzalo Bifarella LB y los espejos na flet, gitarę i elektronikę (2025) *
João Pedro Oliveira Burning Silver na flet, gitarę i elektronikę (2014) **
Federico Núñez Il canto di Fausto na flet i gitarę z amplifikacją (2025) *
Leszek Wojtal Z głębi pustej doliny III na flet i gitarę (2025) *
Wtorek 13 maja 2025, 10.00–13.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senacka (310)
SESJA MUZYKOLOGICZNA: MUZYKA W MUZYCE
UCZESTNICY: PROF. DR HAB. TERESA MALECKA, DR HAB. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (PROF AMKP), DR NATALIA SZWAB, DR MARCIN STRZELECKI
DR HAB. RENATA BOROWIECKA (PROF. AMKP) – prowadzenie
10.00–10.15 Powitanie gości
10.15–10.45 Prof. dr hab. TERESA MALECKA: Dom, dzieciństwo, kultura. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów pokolenia „33″
10.45–11.15 Dr hab. MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ (prof. AMKP): W kręgu intertekstów. O muzyce w muzyce i muzyce z muzyki w twórczości kompozytorów ze „szkoły” krakowskiej
11.15–11.45 Dr NATALIA SZWAB: Refleksy pamięci w muzyce Marcela Chyrzyńskiego
11.45–12.00 Przerwa
12.00–12.30 Dr MARCIN STRZELECKI: Muzyka ludzi w muzyce maszyn – rzecz o podmiotowości i obiektywności w formowaniu dźwięku
12.30–13.30 Dyskusja
Wtorek 13 maja 2025, 19.00
Aula Florianka
KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA
BARBARA BOROWICZ – klarnet
DAMIAN LIPIEŃ – fagot
JAN KALINOWSKI – wiolonczela
DOMINIKA PESZKO – fortepian
Michael Gatonska Earth: Night Forest (the pale earth book about the darkening of days) na klarnet, preparowany fortepian i amplifikację (2018)
Marek Stachowski Recitativo e preghiera na wiolonczelę i fortepian (1999)
Ewa Zuchowicz Lo Stesso na wiolonczelę solo (2025) *
Grzegorz Majka Wizje melsztyńskie na klarnet, fagot i wiolonczelę (2025) *
Krzysztof Kostrzewa Hommage à Pierre Boulez na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Jacek Sajka From out to in na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Anna Zawadzka-Gołosz Strofy otwarte na klarnet, fagot, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Środa 14 maja 2025, 19.00
Aula Florianka
MUZYCZNE WSPOMNIENIE
WARSAW TRIO:
PIOTR THIEU-QUANG – klarnet
MARIA LESZCZYŃSKA-THIEU – wiolonczela
PAWEŁ POPKO – fortepian
Andrea Mastropasqua Silver Chimes na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) ***
Paweł Mykietyn …choć doleciał Dedal… na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1990)
Xing Yu Die Kunst des Teufels Nr. 2 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Seonjin Yun Memoria na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2025) *
Wołodymir Runczak Someone with me, three commandments of happiness na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2015)
*** Prawykonanie światowe. Nagroda Główna w 8. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego
Czwartek 15 maja 2025, 19.00
Hevre
KOKTAJL ELEKTRONICZNY
Koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
STUDENCI AKADEMII MUZYCZNEJ IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE
MATEUSZ BIEŃ/MAREK CHOŁONIEWSKI/PIOTR PESZAT – realizacja, koordynacja projektu
PME Ensemble: IZABELA VINCENT ABREU, JULIA BOURGUOIS, DOMINIKA CZACHOR, KATARZYNA CZEKAJ, KATARZYNA CZERNY, JERZY FLORKOWSKI, EMILIA GADECKA, PIOTR GĄSIOREK, KAROLINA KACZÓWKA, MICHAŁ KILSIELEWICZ, RÓŻA MADEJ, WERONIKA MAJ, OLIWIA MAKUŁA, JADWIGA MGLEJ, JULIA MIELNICZEK, ZOFIA PRYTULA, IGOR SIKORSKI, ALEKSANDRA SZARON, KACPER SZCZUREK, RÓŻA WOJNAR – instrumenty, media, elektronika, ruch kinetyczny
SEx Ensemble: SZYMON GOLEC, ARTHUR KAUFFMANN NOVAS, DAMIAN RAŹNY – nieokreślone źródła dźwięku
WME Ensemble: MATTEO GURRIERI, WIKTORIA LATOS, ANIELA MARCZYK, GABRIELA NALEPA, JULIA PIASECKA, STANISŁAW WIDŁAK – pod i nadnaturalne głosy
TYTUS SIKORSKI – fixed media
MACIEJ BIENIAWSKI – gitara elektryczna
ALEKSANDRA MERWART – elektronika, światło
HANIA DEREJ – audio playback i wideo
JULIA PIASECKA, MATTEO GURRIERI – syntezator analogowy i live electronics
KATARINA GRYVUL – głos, elektronika
GrupLab: MAREK CHOŁONIEWSKI, ANJELINE DE DIOS, KATARINA GRYVUL, MARCIN JANUS, PIOTR MADEJ, ALESSIO TUCCIARELLI, BEATA WINIARSKA I INNI – głosy, instrumenty, obiekty i elektronika
Bogusław Schaeffer Free Form I – wersja na zespół (1972)
PME Ensemble, Piotr Madej – programowanie
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
SEx Ensemble cyberShaman na nieokreślone źródła dźwięku (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Tytus Sikorski Study I na fixed media (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Mateusza Bienia, prof. AMKP)
Maciej Bieniawski słowa wypowiedziane szeptem wybrzmiewają w mojej głowie najdłużej na gitarę i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Aleksandra Merwart (Nie)usłyszane na fortepian i światło (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Hania Derej Where it ends and begins na audio playback i wideo (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Julia Piasecka/Matteo Gurrieri Textures na syntezator analogowy i live-electronics (2025) *
(pod kierunkiem dra hab. Piotra Peszata)
Matteo Gurrieri/Wiktoria Latos/Aniela Marczyk/Gabriela Nalepa/Julia Piasecka/Stanisław Widłak Rotator – Was it a car or a cat I saw? na głosy (2025) *
WME Ensemble
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Katarina Gryvul Zemlya na głos i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
GrupLab Plejrek 465 na głosy, instrumenty, obiekty i elektronikę (2025) *
(pod kierunkiem prof. dra hab. Marka Chołoniewskiego)
Piątek 16 maja 2025, 19.00
Hevre
MUZYCZNE AFEKTY
YUI IWATA-SKWERES (Japonia/Austria/Niemcy) – skrzypce
TOMASZ SKWERES (Polska/Austria/Niemcy) – wiolonczela
Grzegorz Wierzba Perseids na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Tomasz Skweres Seven Affects na skrzypce i wiolonczelę (2017)
Katarzyna Kwiecień-Długosz Sub sol(e) na skrzypce solo (2025) *
Mateusz Ryczek Duo na skrzypce i wiolonczelę (2021)
Daniel Oliver Moser Four Verses na skrzypce i wiolonczelę (2022)
Jakub Polaczyk Chodok nr 2 „wiedeński” na wiolonczelę solo (2024) **
Jarosław Płonka scent of grey, Jan ’25 na skrzypce i wiolonczelę (2025) *
Sobota 17 maja 2025, 18.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa
KOMPOZYTORZY KRAKOWSCY I GOŚCIE
FLUDA-LATO DUO:
PIOTR LATO – klarnet
WIOLETTA FLUDA-TKACZYK – fortepian
Szczepan Tesarowicz ’Musica straziante e ho’oponopono’ per il lontano per clarinetto e pianoforte (2025) *
Włodzimierz Kotoński 6 Miniatur na klarnet i fortepian (1957)
Witold Rudziński Burleska na klarnet i fortepian (1969)
Adam Świerzyński Ballada bałtykana na klarnet i fortepian (1982)
Szczepan Tesarowicz ’Musica straziante e ho’oponopono’ per il lontano per clarinetto e pianoforte (2025) *
Bogdan Kryvopust …i wiosna przyjdzie do krainy Scytów na klarnet i fortepian (2025) *
Michał Pawełek Preludium chorałowe na klarnet i fortepian (2025) *
Peter Machajdík Ask the Water na klarnet i fortepian (2025) *
Niedziela 18 maja 2025, 16.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Kameralna
PROMOCJA ALBUMU PŁYTOWEGO MONOGRAFICZNEGO JÓZEF RYCHLIK, WYD. PENDERECKI ACADEMY PRESS 2025 Z UDZIAŁEM JÓZEFA RYCHLIKA, WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
AGNIESZKA DRAUS – prowadzenie
ANDRZEJ PIKUL – fortepian
MATEUSZ BIEŃ – realizacja dźwięku
Niedziela 18 maja 2025, 18.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Koncertowa
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 37. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW
ANIA KARPOWICZ – flet
KAROL TOMOKI YAMAZAKI – wizualizacje
IZUMI YOSHIDA – wideo
Toru Takemitsu Itinerant na flet solo (1989)
Kazuo Fukushima Mei na flet solo (1962)
Dai Fujikura Sandpiper na flet solo (2020)
Toru Takemitsu Air na flet solo (1996)
Kazuo Fukushima Requiem na flet solo (1956)
Nina Fukuoka/Izumi Yoshida Zansei na flet, taśmę i wideo (2020)
* prawykonanie światowe
** prawykonanie polskie