KIEŚLOWSKI – PRZEGLĄD FILMÓW
6–15 maja 2025 | Kino Agrafka
6–15 maja 2025 | Kino Agrafka
Krzysztof Kieślowski swym talentem na trwałe zapisał się w historii kinematografii. Zanim rozpoczął naukę na wydziale reżyserii w Łodzi, pracował jako garderobiany (m.in. Łomnickiego. Dziewońskiego, Bardiniego) w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Karierę rozpoczął od krótkich filmów dokumentalnych. Z czasem jego nazwisko zaczęto kojarzyć z "kinem moralnego niepokoju. Największą sławę przyniósł Kieślowskiemu tryptyk Trzy Kolory, za który otrzymał wiele prestiżowych nagród. Oryginalne filmy Kieślowskiego pokazują specyficzne, destrukcyjne relacje międzyludzkie, cechuje je charakterystyczny, niepowtarzalny klimat, nastrojowość i artyzm. Jako wielki autorytet w dziedzinie filmu wykładał reżyserię i scenopisarstwo na uczelniach w Katowicach, Berlinie Zachodnim, Helsinkach, Łodzi. Za wybitny wkład do kultury ruchomego obrazu został w 1990 r. honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego, a w 1995 r. członkiem Akademii Filmowej w USA. W 1994 r. podjął decyzję o zakończeniu swojej kariery filmowej. Zmarł 13 marca 1996 r. Jest pochowany na Starych Powązkach w Warszawie. W 1998 r. w Alei Gwiazd w Łodzi odsłonięto jego gwiazdę.
W programie:
6 maja | wtorek | 19.00
BLIZNA | Blizna
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1976, 112’
DKF Rozpięci, pokaz z prelekcją i dyskusją prowadzoną przez filmoznawczynię Dianę Dąbrowską.
BLIZNA | Blizna
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1976, 112’
DKF Rozpięci, pokaz z prelekcją i dyskusją prowadzoną przez filmoznawczynię Dianę Dąbrowską.
Niefortunne zlokalizowanie budowy kombinatu chemicznego stanowi pretekst do analizy problemów sprawowania władzy, ukazania mechanizmów osłabienia więzi między podejmującymi decyzje - a tymi, którzy je realizują oraz ponoszą ich konsekwencje. Dyrektor Bednarz kieruje w latach sześćdziesiątych budową wielkiego kombinatu, który został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy, choć niedaleko, ale w innym województwie, były do dyspozycji nieużytki. Skutki tej decyzji szybko okazują się fatalne, cofnąć jej jednak już nie można. Dochodzi do coraz częstszych i ostrzejszych konfliktów z mieszkańcami i robotnikami. W czasie dramatycznych wydarzeń 1970 roku Bednarz staje po stronie robotników, ale - zmęczony i rozgoryczony - odchodzi i wraca na Śląsk do żony i córki wychowującej samotnie swoje dziecko.
7 maja | środa | 18.30
AMATOR | Camera Buff
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 110’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
AMATOR | Camera Buff
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1979, 110’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
Polska lat 70. Filip Mosz, zaopatrzeniowiec z małego miasteczka, zostaje filmowcem-amatorem. Kupił kamerę, by uwieczniać kolejne etapy życia nowo narodzonej córeczki, ale szybko wychodzi poza domowe sprawy. Realizując za namową szefa jubileuszowy film o swoim przedsiębiorstwie, potem kolejne, odkrywa społeczną funkcję kina. Rozwija swoją pasję - zakłada klub amatorski, jeździ na przeglądy, współpracuje z telewizją - ale wkrótce poznaje jej mroczną stronę: jego demaskatorskie materiały przynoszą więcej szkody niż pożytku. Inspirowana osobistymi doświadczeniami (i dylematami) reżysera historia o wolności, jaką daje sztuka, ale przede wszystkim - odpowiedzialności twórcy za dzieło i jego bohaterów. Sztandarowe dzieło Kina Moralnego Niepokoju, z tytułową rolą napisaną specjalnie dla Jerzego Stuhra.
8 maja | czwartek | 18.30
PRZYPADEK | Blind Chance
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1981, 114’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
PRZYPADEK | Blind Chance
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1981, 114’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
Witek Długosz (B. Linda), student medycyny, zrządzeniem przypadku przeżywa trzy różne warianty swojego losu. Być może to nie przypadek, a spadek po zmarłym przy porodzie bracie bliźniaku albo symboliczna data i miejsce urodzin – 28 czerwca 1956 roku w Poznaniu – skazują go na silne oddziaływanie współczesnej historii. W zależności od tego, czy złapie uciekający pociąg na stacji Łódź Fabryczna, czy nie - los przekieruje go na inne tory: aktywności w partii lub działalności w opozycji. W pociągu Witek poznaje starego komunistę (T. Łomnicki), który mimo doświadczeń stalinizmu namawia go do wstąpienia do PZPR, a kierownictwo partii dostrzega w nim potencjał młodego działacza. Nie złapawszy pociągu, Witek wpada w ręce sokisty i dostaje karę - pracę społeczną, przy której poznaje młodych opozycjonistów. Przyłącza się do grupy „Latającego Uniwersytetu”, drukuje podziemną prasę, wspiera robotników. Może też w ogóle odmówić udziału w biegu historii - jako zdolny młody lekarz cieszy się zaufaniem dziekana i ma możliwość podjęcia pracy naukowej. Trzeci wariant – postawy neutralnej wobec biegu wydarzeń w Polsce u progu lat 80. okaże się niemożliwy do rozwinięcia.
9 maja | piątek | 18.30
BEZ KOŃCA | No End
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1984, 107’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
BEZ KOŃCA | No End
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1984, 107’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
Poruszający dramat, który łączy w sobie elementy realizmu i metafizyki. Akcja filmu osadzona jest w Polsce lat 80., w czasie stanu wojennego. Główny bohater, zmarły adwokat, obserwuje z zaświatów życie swojej żony i sprawę, której nie zdążył zakończyć. Film porusza tematy straty, żałoby i politycznego ucisku, a także stawia pytania o sens ludzkiego istnienia i moralne wybory. Jego subtelna, refleksyjna narracja, z charakterystycznym dla Kieślowskiego połączeniem intymności i uniwersalnych tematów, sprawia, że „Bez końca” to film pełen głębokich emocji i trudnych pytań, który długo zostaje w pamięci.
10 maja | sobota| 20.00
KRÓTKI FILM O ZABIJANIU | A Short Film About Killing
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 86’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
KRÓTKI FILM O ZABIJANIU | A Short Film About Killing
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1987, 86’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
Marzec 1987 r. Po warszawskim Starym Mieście spaceruje dwudziestoletni Jacek. W tym czasie Piotr zdaje końcowy egzamin i zostaje adwokatem. Ucieszony umawia się z dziewczyną w kawiarni.Jest tam również Jacek, obserwujący ulicę.Wreszcie wychodzi, wsiada do taksówki i każe się wieźć na daleki Mokotów. Na odludziu, wśród pól, morduje taksówkarza, pozostawia zmasakrowane ciało, wraca do miasta samochodem ofiary…
Sędzia ogłasza wyrok, funkcjonariusze wyprowadzają Jacka z sali. Piotra dręczą wątpliwości : nie wie, czy linia obrony, jaką przyjął była właściwa. Przegrał swoją pierwszą ważną sprawę. Próbuje jeszcze rozmawiać z Jackiem w celi, chcąc dowiedzieć się więcej o zamkniętym w sobie, nieufnym chłopcu. Słucha wspomnień o tragicznej śmierci 12-letniej siostry Jacka, która stała się powodem opuszczenia rodzinnej wsi i dalszych wydarzeń. Nadchodzi moment wykonania kary. Kat wiąże Jackowi na oczach czarną przepaskę…
Piotr, wstrząśnięty tym co przeżył, wyjeżdża do lasu, płacze…
Sędzia ogłasza wyrok, funkcjonariusze wyprowadzają Jacka z sali. Piotra dręczą wątpliwości : nie wie, czy linia obrony, jaką przyjął była właściwa. Przegrał swoją pierwszą ważną sprawę. Próbuje jeszcze rozmawiać z Jackiem w celi, chcąc dowiedzieć się więcej o zamkniętym w sobie, nieufnym chłopcu. Słucha wspomnień o tragicznej śmierci 12-letniej siostry Jacka, która stała się powodem opuszczenia rodzinnej wsi i dalszych wydarzeń. Nadchodzi moment wykonania kary. Kat wiąże Jackowi na oczach czarną przepaskę…
Piotr, wstrząśnięty tym co przeżył, wyjeżdża do lasu, płacze…
11 maja | niedziela | 18.00
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI | A Short Film About Love
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 88’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI | A Short Film About Love
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1988, 88’
Film z angielskimi napisami | With English subtitles
Warszawa, lata 80. XX wieku. Skromny i niepozorny pracownik poczty, 19-letni Tomek, mieszka w wynajętym mieszkaniu na typowym PRL-owskim osiedlu. Wieczorami chłopak podgląda przez lunetę mieszkającą naprzeciw atrakcyjną 30-latkę, Magdę. Usiłuje zbliżyć się do kobiety, wreszcie wyznaje jej miłość. Magda zaprasza go do siebie, ale tylko po to, by z pełnym cynizmem pokazać, że miłość nie istnieje – jest tylko seks.
Kinowa wersja Dekalogu, Sześć, komentarz do przykazania „nie cudzołóż”. Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno Tomek, jak i Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.
Kinowa wersja Dekalogu, Sześć, komentarz do przykazania „nie cudzołóż”. Cudzołóstwo nie jest tu jednak rozumiane tradycyjnie jako zdrada, ale jako odzieranie człowieka z intymności, należnej mu prywatności. Zarówno Tomek, jak i Magda popełniają ów grzech, ale wypływa on nie tyle ze złej woli, co z poczucia pustki i osamotnienia. I choć bohaterów to nie rozgrzesza, jednak daje nadzieję na ich duchową przemianę. Znakomite role Grażyny Szapołowskiej i Olafa Lubaszenki.
13 maja |wtorek | 19.00
TRZY KOLORY. NIEBIESKI | Trois couleurs. Bleu
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1993, 94’
TRZY KOLORY. NIEBIESKI | Trois couleurs. Bleu
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1993, 94’
Bohaterką Niebieskiego jest młoda kobieta, Julie de Courcy (Juliette Binoche), która traci w wypadku samochodowym swoją pięcioletnią córkę Annę oraz męża-kompozytora, Patrice’a de Courcy (Huques Quester). Po wypadku Julie stara się unikać wszelkich bodźców, które przypominają jej o tragedii. Jednakże gdy dowiaduje się o tym, że mąż zdradzał ją z kochanką spodziewającą się dziecka, decyduje się przejąć ponownie odpowiedzialność za swoje życie i dokończyć dzieło muzyczne Patrice’a.
14 maja | środa | 19.00
TRZY KOLORY. BIAŁY | Trois couleurs. Blanc
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 91’
TRZY KOLORY. BIAŁY | Trois couleurs. Blanc
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 91’
Karol, polski fryzjer ożeniony z francuską modelką, zostaje przez żonę zmuszony do rozwodu z powodu impotencji. W Paryżu traci pracę, mieszkanie i usiłuje zarobkować grą na grzebieniu na stacjach metra. W tej żałosnej roli zaczepia go Mikołaj -samotny, tajemniczy Polak- i przemyca pozbawionego paszportu rodaka do Polski. Na ponownym spotkaniu Mikołaj prosi Karola o wyświadczenie przysługi za pieniądze: chce, by go zastrzelił, ale to zada nie przekracza możliwości fryzjera. Karol zamieszkuje u brata na peryferiach Warszawy. Podejmuje pracę ochroniarza właściciela kantoru. Pewnego razu podsłuchuje rozmowę szefa o niezwykłej okazji kupna działki na prowincji, która leży pośrodku terenu planowanego pod budowę wielkiej hurtowni. Wykorzystuje okazję i uprzedza szefa, nabywając działkę za tysiąc dolarów. Zdobywa wraz z Mikołajem majątek i postanawia odegrać się na swej byłej żonie. Pozoruje własną śmierć i zwabia ją do Polski nadzieją na wysoki spadek, by postawić w sytuacji osoby pragnącej wyłudzić majątek.
15 maja | czwartek | 19.00
TRZY KOLORY. CZERWONY | Trois couleurs. Rouge
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 99’
TRZY KOLORY. CZERWONY | Trois couleurs. Rouge
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1994, 99’
Młoda modelka Valentine to wrażliwa i ciepła dziewczyna. Gdy potrąca na ulicy psa – najpierw zawozi go do weterynarza, by potem spróbować oddać prawdziwemu właścicielowi. Jest nim emerytowany sędzia Joseph. To zmęczony, sfrustrowany człowiek, znajdujący przyjemność w podsłuchiwaniu sąsiadów i poznawaniu ich najskrytszych, często wstydliwych sekretów. Valentine jest początkowo oburzona postępowaniem sędziego. Ale z czasem ten zgorzkniały i zamknięty w sobie mężczyzna zaczyna ją coraz bardziej intrygować. Przekona się też, że tajemnica sędziego nie będzie jedyną jego tajemnicą, którą pozna…