Oficjalne otwarcie Cracow Art Week Krakers 2025

Wystawy czasowe

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • czwartek, 24 kwietnia 2025, 19:00

Organizatorzy Cracow Art Week KRAKERS zaprezentowali na swojej stronie internetowej pełny program XIV edycji, która odbędzie się 24-30 kwietnia 2025 roku pod hasłem ,,Chwilami myślę, że śnię”. Święto sztuk wizualnych zainicjuje wernisaż ,,Y”, 24 kwietnia o godz. 19.00 w Pałacu Sztuki, będzie to artystyczna interwencja w wystawę pracowni Franciszka Starowieyskiego.

W jednym z typowo pretensjonalnych programów o sztuce z lat 90., filmie Obraz Końca Świata, Franciszek Starowieyski przywołuje swój powracający od 1945 roku sen: „Wchodzę do domu, który jest już tylko duchem domu (…) W tym domu nie ma skrzypnięć, trzasków, szmerów, które są przecież oddechem żywego domu. Ani nie ma zapachów, choćby nawet najzwyklejszych: drewna, tynku, dymu. Jest opuszczony, nie zachowały się nawet ślady tych, którzy go opuścili. Pusto, jakby w moim śnie pozostało tylko znaczenie domu. (…) Patrzę tam, gdzie chciałem dotrzeć – na piętro, pod dach – ale dachu nie ma. Jest pustka nieba (…) i w tym kadrze otwartego nad dołem dachu jawi się obraz świata po jego końcu.”

Waga tego koszmaru dla Starowieyskiego wydaje się szczególnie interesująca, gdy czyta się go nie tyle w kontekście jego twórczości, ile wobec przestrzeni jego życia. Straszność „domu będącego już tylko znaczeniem domu” rodzi się w opozycji do mieszkania-pracowni Starowieyskiego – tworzonej z kolekcji przedmiotów z różnych epok, zabytkowych mebli, dziwnych artefaktów, kości i czaszek. Ta kunstkamera buduje obraz typowej heterotopii, która – jak mówił Foucault – jest: „czymś w rodzaju kontr-miejsc (contre-emplacements), rodzajem efektywnie odgrywanej utopii, w której wszystkie inne rzeczywiste miejsca (emplacements), jakie można znaleźć w ramach kultury, są jednocześnie reprezentowane, kontestowane i odwracane.”

Wizualne otoczenia uformowane przez Starowieyskiego można czytać zarówno jako niemalże „dragową” próbę powrotu do utraconego, jak i swoisty dandyzm – pozwalający odcinać się od rzeczywistości i dający pole do nieustannego konstruowania tożsamości na własnych, unikatowych warunkach. Po 1945 roku nie tylko świat radykalnie się przekształcił, ale także w Polsce zniknęła klasa społeczna, z której Starowieyski pochodził. W tej wyrwie po arystokracji mogły rozgościć się wszystkie inne formy społeczne i estetyczne. Tak zrodziły się zupełnie nowe gabinety osobliwości.

(Śród)wystawa y wyrasta z jednego z nich. Swój tytuł wyprowadza z charakterystycznej litery w nazwisku artysty – „y” – która już na tym poziomie sytuuje go gdzieś pomiędzy: obecnym a minionym, zwykłym a niezwykłym. Prace zaproszonych osób artystycznych niejako infekują i wplatają się w strukturę przedmiotów zgromadzonych przez Starowieyskiego. Pozornie wydają się być stałym elementem zbioru, jednak poprzez swoje mniej lub bardziej wyraźne niedopasowanie, indywidualne rysy, ujawniają performatywność całej struktury. Performatywność nieustannie aktualizowaną – dzięki której gesty trzynastu osób artystycznych niejako podążają razem z gestami Starowieyskiego, reagując na własne i współczesne, małe i wielkie apokalipsy.

Osoby artystyczne: Kacper Broniszewski, Konrad Gubała, Karolina Jarzębak, Wiktoria Kieniksman, Jan Kukułka, Agata Kus, Edyta Olszewska, Patrycja Piętka, Agata Polak, Paweł Sobczak, Łukasz Surowiec, Mikołaj Starowieyski, Jakub Julian Ziółkowsk

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<