Kō Taira, autor wystawy w Muzeum Manggha tak pisze o swojej pracy:
„Minęło trzydzieści lat, odkąd zacząłem zajmować się drzeworytem, idąc w ślady innych artystów. Zanim zacząłem robić drzeworyt, myślałem, że wszystkie ukiyo-e są malowane ręcznie.
Dowiedziałem się jednak, że były to nie tylko drzeworyty ręcznie kolorowane ale także wielobarwne odbitki. Zachwyciłem się ich misternym rytowaniem i pięknymi gradacjami. Zafascynował mnie świat ukiyo-e.
Kiedyś przeczytałem w książce, że w czasach ukiyo-e „drukarze byli pracownikami podwykonawczymi grawerów”. Zaskoczyło mnie to i pomyślałem: „Matryca pozostaje ta sama, ale druk może przecież sprawić, że dzieło będzie lepsze lub gorsze”.
Na wystawę wybrałem dwa szkice: Pod wielką falą w Kanagawie i Delikatny wiatr, piękny poranek z Trzydziestu sześciu widoków góry Fudżi, będące arcydziełami Hokusaia i arcydziełami ukiyo-e. Nie zmieniając matrycy, starałem się na jej kanwie rozwijać swoją pracę.
Chciałbym zapytać: Panie Hokusai, co pan o tym myśli?”.
Wernisaż: 8.03.2025, 17.00