29. Dni Bachowskie

Festiwale

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • poniedziałek, 10 marca 2025 - niedziela, 16 marca 2025

Motto tegorocznych Dni Bachowskich pochodzi ze słynnego rondeau Guillaume’a de Machauta, genialnego twórcy późnego średniowiecza: Mój koniec jest moim początkiem. W interpretacji tej myśli (będącej zarazem dosłowną ilustracją kunsztownej formy wspomnianego dzieła – sprawdźcie sami!) organizatorzy zostawiają słuchaczom dowolność, jednak z rozmysłem dobierają repertuar, który usłyszymy. „Zamierzeniem naszym będzie ukazanie utworów ponadczasowych, »granicznych«, wykraczających poza swoją epokę; dzieł nowatorskich, absolutnych” – zapowiada dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP. Zabrzmią więc Die Kunst der Fuge i Wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bacha, Siedem słów Chrystusa na krzyżu Josepha Haydna czy Sonaty biblijne Johanna Kuhnaua. Wśród wykonawców znajdziemy znakomitych klawesynistów związanych z Akademią Muzyczną w Krakowie: Joannę Kwintę-Zielińską, Marka Toporowskiego i Aleksandra Mocka, wybitną skrzypaczkę Sirkkę-Liisę Kaakinen-Pilch i wirtuoza violi da gamba Rainera Zipperlinga. Utalentowani studenci krakowskiej uczelni zaprezentują utwory od średniowiecza do czasów współczesnych, natomiast w koncercie inauguracyjnym Orkiestra Barokowa AMKP prowadzona przez Zbigniewa Pilcha skupi się na koncertujących kompozycjach patrona Dni.

poniedziałek 10 marca 2025

Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senatu
10.00-14.00
3. Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej

Aula Florianka
19.00 Koncert inauguracyjny Orkiestry Barokowej AMKP

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Contrapunctus I z Kunst der Fuge BWV 1080
Koncert D-dur BWV 1054:
Weronika Hryniewicka klawesyn (klasa prof. dr hab. M. Toporowskiego)

CARL PHILIP EMANUEL BACH (1714-1788)
Koncert d-moll WQ 23
Elżbieta Ziarnik klawesyn (klasa prof. dr hab. M. Toporowskiego)

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Contrapunctus III z Kunst der Fuge BWV 1080
MAREK TOPOROWSKI (*1964)
Koncert na 2 klawesyny dedykowany Joannie Kwincie wg BWV 1021 i BWV 1038 J.S. Bacha (prawykonanie)
Joanna Kwinta-Zielińska, Marek Toporowski klawesyny

Orkiestra Barokowa AMKP
Zbigniew Pilch prowadzenie

wtorek 11 marca 2025
Aula Florianka
19.00
I Koncert studencki

Arcangelo Corelli (1653-1713) Sonata g-moll, op. 5 nr 5: Adagio, Vivace, Adagio, Vivace, Giga
Maria Zborowska skrzypce barokowe
Weronika Hryniewicka klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca

John Dowland (1563-1626) I saw ma lady weep, Can she excuse my wrongs, Come again
Paulina Szymańska sopran
Przemysław Józef Bałka bas
Maria Korzeniowska lutnia renesansowa
Sylwia Heinrich viola da gamba
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda

Georg Philip Telemann (1681-1767) 7. Fantazja na flet solo D-dur, TWV 40:8
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonata na flet solo a-moll, Wq. 132, H.562
Radosław Orawski flet traverso

Silvius Leopold Weiss (1687-1750) Duet lutniowy B-dur
Alicja Żądło, Mateusz Pelc lutnie barokowe
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partita a-moll BWV 1013
Bożena Hamar flet prosty solo

Zofia Marzec-Madziar (*1998) Whatever else you want to add. Passacaglia (słowa B. Brecht)
Przemysław Józef Bałka śpiew
Zofia Marzec-Madziar lutnia barokowa

Johann Sebastian Bach – z III Suity C-dur na wiolonczelę solo BWV 1009
Jacek Dubis wiolonczela historyczna
Przygotowanie: prof. dr hab. Teresa Kamińska

Joan Baptista Pla (ok. 1720-1773) i Josep Pla (ok. 1728-1762) Sonata G-dur na 2 oboje i basso continuo
Urszula Pałka, Zofia Trystuła oboje barokowe
Agnieszka Siemiankowska fagot barokowy
Weronika Hryniewicka klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk

Johann Sebastian Bach Sonata triowa G-dur BWV 1038: Largo, Vivace, Adagio, Presto
Dorota Kleban flet traverso
Maria Zborowska skrzypce
Weronika Karolczuk klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Jana Semerádowá, dr Andrzej Zawisza

środa 12 marca 2025
Filharmonia Krakowska, Sala Złota
19.30 Koncert prof. Rainera Zipperlinga i Krakowskiego Konsortu Viol

Alessandro Orologio (1551-1633) Intarada 10, 22, 15 à 6 (z Intradae, quingue & sex vocibus, Helmstedt 1597)
William Brade (1560-1630) Pavana 12 & Gagliarda 13 à 6 (z Newe ausserlesene Paduanen und Galliarden, Hamburg 1609)
Giovanni Gabrieli (1557-1612) Canzona II à 6 (z Canzoni e Sonate, Rzym 1615)
Cherubino Waesich (1600-1650) Canzona Decimaquarta (z Canzoni a Cinque Viole da Gamba, Rzym 1632)
Francesco Soriano (1548-1621):
Canon LXXVI à 4 Oblighi. Tenore in breve & Basso in semibreve; Alto in minime & Canto in seminime
Canon LXXXVII à 5 Obligo sopra il principio della Salve
Canon LXXXXVII à 6 Obligo di breve puntate
(z Canoni et Oblighi… sopra L’Ave Maris Stella, Rzym 1610)
Giovanni Gabrieli (1557-1612) Canzona III à 6 (z Canzoni e Sonate, Wenecja 1615)

***

John Hingestone (ok. 1606-1683) Suite 2 à 3, Fantasia – Allmand
John Dowland (ok. 1563-1626):
The King of Denmark’s Galiard
Lachrimae Antiquae Novae
The Earle of Essex Galiard
 Mistresse Nicols Almand
(z Lachrimae, or Seven Tears, Londyn 1605)
Pietro Lappi (ok. 1575-ok. 1630) Canzon Decima settima à 8 L’ Allè in Ecco, Canzon Decima nona à 9 La Leona
(z Canzoni da Sonare, Opera Nona, Wenecja 1616)

Rainer Zipperling viola da gamba
Krakowski Konsort Viol (absolwenci i studenci AMKP):
Mateusz Kowalski viola sopranowa
Agata Sanchez Martos viola sopranowa
Sylwia Heinrich viola tenorowa
Adela Czaplewska viola basowa
Justyna Rekść-Raubo viola basowa
Rafał Gorczyński viola basowa
Kristin Jurkowski viola basowa
Karina Krychun viola basowa
Martyna Bachowska viola basowa

czwartek 13 marca 2025
Aula Florianka

17.00 Koncert (Sala Kominkowa)
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Pièces charactéristiques Wq 117
Maria Erdman klawikord

19.00 Koncert studentów klas klawesynu
Johann Kuhnau (1660-1722) Musicalische Vorstellung einiger Biblischer Historien („Muzyczne Przedstawienie Historii Biblijnych”, Lipsk 1700)
Sonata I „Il Combattimento trà David e Goliath” („Walka Dawida z Goliatem”):
Sonata II „Saul malinconico e trastullato per mezzo della Musica” („Saul uleczony przez Dawida muzyką”):
Sonata III „Il Maritaggio di Giacomo” („Zaślubiny Jakuba”):
Sonata IV „Hiskia agonizzante e risanato” („Ezechiasz umierający i powracający do zdrowia”):
Antrakt: Sonata VII ze zbioru Frische Clavier-Früchte (Lipsk, 1696)
Sonata V „Gideon Salvadore del Populo d’Israel” („Gedeon zbawcą narodu izraelskiego”):
Sonata VI „La Tomba di Giacob” („Nagrobek Jakuba”):
Ksenia Więcek-Łuczak (klasa prof. dr. hab. M. Toporowskiego) – I
Wiktor Chirowski (klasa dr. hab. A. Mocka) – II 1
Elżbieta Ziarnik (klasa prof. dr. hab. M. Toporowskiego) – II 2-3
Paulina Zięba (klasa dr. hab. A. Mocka) – III
Weronika Karolczuk (klasa dr. hab. A. Mocka) – IV
Oresta Mashtalir (klasa prof. dr. hab. M. Toporowskiego) – antrakt, VII
Weronika Hryniewicka (klasa prof. dr. hab. M. Toporowskiego) – V
Anna Klimek (klasa dr J. Kwinty-Zielińskiej) – VI 1-2
Kamila Łopatka (klasa prof. dr. hab. M. Toporowskiego) – VI 3–5

piątek 14 marca 2025
Aula Florianka
17.00 III Koncert studencki

Guillame de Machaut (ok. 1300-1377) Dame, Vostre Doulz Viare (virelai)
Francesco Landini (ok. 1325-1397) Questa fanciull’ amor (ballata)
Guillaume de Machaut Liement Me Deport
Johannes Ciconia (ok. 1370-1412) Caçando un giorno (madrigali)
Anonim Estampie
Rodrigo Barata flet prosty, dudy średniowieczne
Justyna Grabowska organetto
Mateusz Kowalski fidel
Tiago Matos perkusja

Marin Marais (1656-1728) Pièces de viole, Livre V, Suite 1. a-moll:
Kristin Jurkowski viola da gamba
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca, dr Mateusz Kowalski

Arcangelo Corelli (1653-1713) Sonata F-dur op.5 nr 4: Adagio, Allegro, Vivace, Adagio, Allegro
Zuzanna Kowalczyk skrzypce barokowe
Wiktor Chirowski klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca, dr hab. Zbigniew Pilch, prof.AMKP

Johann Schenck (1660-1716) Sonata XV F-dur (ze zbioru Tyd en Konst-Oeffeningen op. 2, 1688): Adagio, Allemande, Ciacone
Karina Krychun viola da gamba
Przygotowanie: dr Mateusz Kowalski

Francesco Maria Veracini (1690-1768) Sonata XII d-moll (ze zbioru Sonatę Accademiche op.2, 1744): Katarzyna Pokrzywa skrzypce barokowe
Adam Jastrzębski klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP

Johann Sebastian Bach Sonata G-dur BWV 1021
Emilia Włodarczyk skrzypce barokowe
Andrzej Zawisza klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Teresa Piech

Georg Philip Telemann Concerto à 7 a-moll, TWV 44:42
Radosław Orawski, Rodrigo Barata flety proste
Urszula Pałka, Zofia Trystuła oboje barokowe
Katarzyna Pokrzywa, Zuzanna Kowalczyk skrzypce barokowe
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Mateusz Pelc teorba
Konstanty Kravets fagot

19.00 Sei solo – muzyka skrzypcowa Jana Sebastiana Bacha i jemu współczesnych 4/6
Giovanni Bassano (1558-1617) Ricercata Prima (z Ricercate, Passagi et Cadentie, 1585)
Anonim (przełom XVI i XVII w.) Fantasia (z Rękopisu Wrocławskiego)
Nicola Matteis (1650-ok. 1713) Passagio rotto & Fantasia (z Ayres for the violin, 1676)
Nicola Matteis junior (I poł. XVIII w.) Fantasia a-moll (ok. 1720)
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) Passagalia (Sonata 16 z Sonat Różańcowych, 1674)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partita II d-moll BWV 1004 (1720): Allemanda, Corrente, Sarabanda, Giga, Ciaccona
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch skrzypce

sobota 15 marca 2025
Aula Florianka
12.00 Koncert (Sala Kominkowa)
Józef Haydn Siedem Ostatnich Słów Jezusa na Krzyżu, Hob.XX:1C w wersji na fortepian solo (1787)
Damian Pięta fortepian historyczny
Przygotowanie: dr Katarzyna Drogosz

18.00 Wariacje Goldbergowskie inaczej

Johann Sebastian Bach (1685-1750) / Josef Rheinberger (1839-1901) Wariacje Goldbergowskie nr. 1-15 (transkrypcja na 2 fortepiany)
Marek Toporowski, Irmina Obońska fortepiany

Ryszard Borowski (*1955) Wariacje Postgoldbergowskie
Marek Toporowski organy Hammonda

J.S. Bach / J. Rheinberger Wariacje Goldbergowskie nr. 16-30 (transkrypcja na 2 fortepiany)
Marek Toporowski (*1964) Po lekturze Wariacji Goldbergowskich
Marek Toporowski, Irmina Obońska fortepiany

20.00 Koncert

Johann Sebastian Bach Kunst der Fuge BWV 1080
Aleksander Mocek klawesyn

niedziela 16 marca 2025
Aula Florianka

12.00 Koncert

Giovanni Felice Sances (ok. 1600-1679)
Cantade
Usurpator tiranno

Giovanni Girolamo Kapsperger (ok. 1580-1651) Capona / Alessandro Piccinini (1566-1638) Chiaccona Cappona alla vera Spagnola
Giovanni Felice Sances:
Occhi sfere vivace
Godiam ch’ad ora ad ora
Altri le vie

Santiago de Murcia (1673-1739) Cumbees (opr. M. Korzeniowska)
Giovanni Felice Sances Lagrimosa belta

Karolina Augustyn sopran
Matylda Staśto-Kotuła alt
Lucky Lutes Consort:
Maria Korzeniowska gitara barokowa
Alicja Żądło lutnia barokowa
Przemysław Józef Bałka teorba

18.00 Anna Hara-Pióro 1. recital dyplomowy
Marin Marais Sonnerie de Sainte Genevieve du Mont de Paris
Heinrich Ignaz Franz Biber Passacaglia
Arcangelo Corelli La folia op. 5 nr 12
Johann Sebastian Bach Chaconne z II Partity d-moll
Dietrich Buxtehude Jesu meines Lebens Leben BuxWV 62
Anna Hara-Pióro skrzypce barokowe
Andrzej Zawisza klawesyn, pozytyw
Karolina Augustyn sopran
Matylda Staśto-Kotuła alt
Piotr Windak tenor
Przemysław Bałka bas
Zuzanna Kowalczyk skrzypce II
Radosław Orawski flet prosty
Karina Krychun, Kristin Jurkowski viole da gamba
Adrianna Kafel-Woźniak wiolonczela barokowa
Martyna Bachowska violone
Przygotowanie: dr hab. Teresa Piech

Udostępnij

Więcej

  • Organizator: Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie
  • amuz.krakow.pl
  • amuz.krakow
  • koncert inauguracyjny 40/20 zł | pozostałe koncerty wstęp wolny
Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<