„Madrygał to była sztuka dla elitarnej publiczności. W pewnym sensie: muzyka o muzyce” – mówiła na antenie radiowej Dwójki muzykolożka dr Ewa Obniska o gatunku, który swój szczyt i zarazem łabędzi śpiew osiągnął w twórczości Claudia Monteverdiego.
Wybór kompozycji z wydanej w 1638 roku Księgi VIII – Madrigali guerrieri, et amorosi stanowiącej kulminację w dziejach rozwoju madrygału oraz prowadzącej do tego szczytu Księgi VII zaprezentują artyści Capelli Cracoviensis.
Girolamo Frescobaldi Toccate e partite d’intavolatura di cimbalo, libro primo: Balletto terzo, corrente e passacagli, F 2.26
Claudio Monteverdi Madrigali guerrieri, et amorosi: Dolcissimo uscignolo, SV 161
Claudio Monteverdi Madrigali guerrieri, et amorosi: Gira il nemico insidioso amore, SV 148
Claudio Monteverdi Madrigali, Settimo libro: Ohimè dove il mio ben, SV 140
Claudio Monteverdi Madrigali, Settimo libro: S’el vostro cor madonna, SV 131
Girolamo Frescobaldi Toccate e partite d’intavolatura di cimbalo, libro primo: Cento partite sopra passacagli, F 2.29
Claudio Monteverdi Madrigali, Settimo lbro: Al lume delle stelle, SV 138
Claudio Monteverdi Madrigali guerrieri, et amorosi: Chi vol haver felice e lieto il core, SV 162
Antonina Ruda sopran
Matylda Staśto-Kotuła alt
Piotr Szewczyk Szczepan Kosior tenor
Przemysław Józef Bałka bas
Klaudia Łoboda klawesyn