W kościele Przemienienia Pańskiego oo. Pijarów wystąpi włoski gambista Matteo Cicchitti, który zagra utwory z płyty ukazującej znaczenie i rolę violi da gamba na przestrzeni dwóch wieków.
Matteo Cicchitti – dyrygent, instrumentalista i badacz, kontrabasista, altowiolista i pedagog – jest badaczem historycznych praktyk wykonawczych repertuaru z XVI, XVII i XVIII wieku. Łączy działalność instrumentalisty z pracą koncertmistrza i dyrygenta. Prowadzi intensywną działalność koncertową, współpracując z różnymi orkiestrami i zespołami, takimi jak: Alessandro Stradella Consort, Accademia d’Arcadia, Europa Galante, Musica Antiqua Latina, Quartetto Vanvitelli, ArParla Plus, Cappella Musicale Corradiana, I Solisti Ambrosiani, L’Archicembalo, Coro della Fondazione Guido d'Arezzo oraz Musica Elegentia, której jest założycielem i dyrektorem.
Uczestniczy w prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzyki barokowej, od Włoch po Francję, Austrię, Polskę, Hiszpanię i Meksyk, współpracując z takimi artystami jak Montanari, Biondi, Velardi, Rossi Lürig, Dantcheva, Frigato, Invernizzi, Kunde i wielu innych.
Występował na renomowanych scenach, takich jak: Palau de la Musica w Walencji, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Auditorium Baluarte w Pampelunie, Casa Museo López Portillo w Guadalajarze, Abbaye Saint-Pierre w Vertheuil, Basilica Palladiana w Vicenzy, Aula Magna Collegio Ghislieri w Pawii, Pinacoteca Nazionale w Ferrarze, Aula Paolo VI w Watykanie, Reggia di Caserta, Teatro Fraschini w Pawii, Teatro della Pergola we Florencji i innych.
Podczas krakowskiego koncertu usłyszymy dzieła Diego Ortiza, Tobiasa Hume'a, Benjamina Hely'ego, Angelo Michele Bertalottiego.
Płyta Matteo Cicchittiego została uznana za jedną z najważniejszych i najbardziej refleksyjnych interpretacji na violę da gamba w ostatnich latach. Wytwórnia Challenge Classics reklamuje ją słowami: "Włoski wirtuoz violi da gamba Matteo Cicchitti sięga tutaj także po kompozycje, które dotąd nie były nagrane, dzięki temu wartość płyty wzrasta. W rękach Cicchittiego viola da gamba brzmi niemal jak ludzki głos, potrafi wyrazić całą paletę ludzkich uczuć. Powściągliwy charakter nacechowany kameralnym urokiem ujawnia emocjonalną siłę tych kompozycji”.