Jak długo trzeba się uczyć, by opanować grę na organach? Jaki jest najniższy dźwięk, który można na nich wydobyć? I dlaczego organy są wyposażone w lusterko? Te i całe mnóstwo innych pytań pada podczas koncertów cyklu Filharmonii Krakowskiej Poranki organowe. Odpowiada na nie Michał Białko, który muzyczną prezentację kanonu literatury organowej wzbogaca opowieściami o historii i budowie organów, pracy organisty, a także pożarze Filharmonii i powstaniu nowego instrumentu koncertowego, jednego z największych i najciekawszych w Polsce. Rozpoczęta w tym sezonie seria okazała się prawdziwym przebojem, który przyciąga słuchaczy w każdym wieku, od podstawówki do emerytury. Może to zasługa prowadzącego, który dba o atrakcyjny repertuar (z jednym stale powracającym punktem programu: Toccatą d-moll Bacha). Może działa fakt, że instrument można oglądać z naprawdę bliska, bo publiczność siedzi tu na estradzie. Być może sprawdza się formuła koncertu uzupełnionego słowem i rozmową (toczonej, jeśli zajdzie potrzeba, w dwóch językach: po polsku i angielsku). A może to po prostu magia organów?
Spotkania
28 kwietnia 2025, poniedziałek, godz. 9.00, 11.00
5 maja 2025, poniedziałek, godz. 9.00, 11.00
9 czerwca 2025, poniedziałek, godz. 9.00, 11.00
Michał BIAŁKO ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w klasie organów Andrzeja Białki. Jest także absolwentem Conservatorium van Amsterdam, gdzie studiował w klasie organów Pietera van Dijka. W 2021 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską napisaną pod kierunkiem Wacława Golonki w macierzystej uczelni, uzyskując stopień doktora sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Joachima Grubicha, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernarda Haasa, Lorenza Ghielmiego, Jacquesa van Oortmerssena, Jaroslava Tůmę i Davida Titteringtona. Koncertował jako solista i kameralista w Polsce (m.in. festiwale w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Leżajsku, Nowym Sączu i Tyńcu), a także w Austrii, Czechach, Holandii, Niemczech, Norwegii, Portugalii, na Litwie, Ukrainie oraz we Włoszech. Współpracuje z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej, zespołami Collegium Zieleński, Fresco Sonare i OCTAVA ensemble, a także z Filharmonią Krakowską. Regularnie koncertuje ze skrzypkiem Markiem Polańskim, z którym nagrał płytę zawierającą komplet dzieł Josefa Gabriela Rheinbergera na skrzypce i organy.
Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.