Odsłonięcie rzeźby „Norwid”

Widowiska plenerowe i happeningi

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • piątek, 13 września 2024, 18:00

Uroczyste odsłonięcie rzeźby Norwid Stanisława Bracha będzie okazją, aby podkreślić, jak ważną postacią dla społeczności lokalnej Nowej Huty jest Cyprian Kamil Norwid. Ten XIX-wieczny artysta doby romantyzmu obdarzony był wieloma talentami: geniusz pióra, poeta i malarz, rysownik i rzeźbiarz, tłumacz i publicysta, filozof, badacz kultur i cywilizacji. Był wielkim erudytą, obywatelem świata, a zarazem skromnym człowiekiem. Dziś jawi się jako ponadczasowy i nowoczesny Sztukmistrz. Jego wpływ na polską kulturę był nieprzeceniony. Jako jedyny z poetów doby romantyzmu był w Krakowie za swojego życia. Podczas wizyty w 1842 roku odwiedził pobliską Mogiłę, gdzie miał wejść na kopiec Wandy i odwiedzić klasztor oo. Cystersów. Śladem po tej wizycie są dramaty Wanda oraz Krakus. Książę nieznany.

Od 1995 roku Norwid jest patronem dawnego Zakładowego Domu Kultury HiL na os. Górali 5 (a także sąsiedniego XII LO), dziś Ośrodka Kultury Norwida, który od tego czasu kultywuje o nim pamięć podczas wielu inicjatyw kulturalnych. Wydarzenie stanowi wstęp do obchodów w 2025 roku 70-lecia OKN i 30-lecia nadania mu imienia patrona.

Rzeźba Norwid przedstawia głowę tego poety i artysty. Została zrealizowana z okazji 200. rocznicy urodzin w 2021 r., obchodzonym jako Rok Norwida ustanowiony przez Sejm i Senat RP. Rzeźba jest elementem cyklu głów Wielkich Polaków, realizowanego przez Stanisława Bracha od 2010 r. w związku z różnymi ważnymi dla Polski rocznicami. Była to trzecia realizacja tego typu. W ramach cyklu powstały dotąd: Chopin (2010), Marszałek (2018), Norwid (2021), Paderewski (2022), Kopernik (2023), Witos (2023). Prace wykonywane są w brązie patynowanym, a także w wersji mniejszej w porcelanie ćmielowskiej. Ta dwoistość materiałów wykorzystywanych dla upamiętnienia wielkich postaci zapisanych w tożsamości narodowej Polaków pokazuje z jednej strony stałość reprezentowanych przez nich wartości (trwałość brązu), a z drugiej przypomina, że każdą cenną rzecz i ideę należy nieustannie pielęgnować, ponieważ w innym przypadku może ulec niszczeniu w czasie (kruchość porcelany).

Stanisław Brach — absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2014 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. W 2015 roku otrzymał tytuł profesora ASP w Warszawie. Od 2010 roku kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych. Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych, m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach: Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, Narodowego Muzeum Sztuki Ukraińskiej w Kijowie, Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<