To jeden z najciekawszych festiwali muzyki poważnej w regionie, organizowany przez Stowarzyszenie „Małopolska Manufaktura Sztuki”.
Muzyka w Starych Balicach szczyci się historią 35 koncertów, ponad setką wykonawców, których wysłuchało kilkanaście tysięcy osób. Festiwal trwa nieprzerwanie od 2014 roku. Odbywa się we wszystkie weekendy września.
„Jest to przede wszystkim przestrzeń do wymiany myśli i możliwość spotkań z kulturą. Staramy się budować mosty pomiędzy pokoleniami, rozmaitymi gustami i światopoglądami. Dzielimy się swoją pasją i wiedzą, aby mieć realny wpływ na kształtowanie wrażliwości społecznej. Nasz Festiwal przypomina raczej dziko zarośniętą łąkę niż ogród francuski i jesteśmy z tego dumni. Jak mówił Tadeusz Kantor - nie można zawsze być na fali, trzeba być falą” – piszą na stronie festiwalu jego organizatorzy.
KONCERTY:
10 września, godz. 18.00, Pałac Radziwiłłów w Balicach
Karski Quartet: Kaja Nowak (I skrzypce), Natalia Kotarba (II skrzypce), Diede Verpoest (altówka), Julia Kotarba (wiolonczela)
Karski Quartet powstał w Belgii w 2018 roku i regularnie występuje w wielu salach koncertowych w całej Europie a także Kanadzie. Założycielami i członkami kwartetu są skrzypaczki Kaja Nowak i Natalia Kotarba, skrzypek i altowiolista Diede Verpoest oraz wiolonczelistka Julia Kotarba. W sezonie 2023/24, oprócz koncertów w Belgii i za granicą, Karscy mają zaplanowane nagranie swojego pierwszego albumu CD z utworami Debussy'ego, Grażyny Bacewicz oraz belgijskiego kompozytora Josepha Jongena, oraz premierę płyty z kwintetami smyczkowymi Boccheriniego nagranymi wraz z wiolonczelistą Raphaëlem Feye.
Muzycy poznali się w brukselskim konserwatorium muzycznym grając ze sobą w wielu różnych formacjach kameralnych, natomiast po raz pierwszy jako kwartet cała czwórka spotkała się podczas kursów muzycznych Resonances Festival Academy 2018 w belgijskiej miejscowości Ciney. Zachęceni łatwością wspólnego muzykowania oraz podobnym postrzeganiem świata postanowili połączyć talenty i to wtedy zrodził się pomysł założenia kwartetu smyczkowego. Wkrótce potem zespół otrzymał Grand Prix oraz Nagrodę Specjalną dla absolwentów Królewskiego Konserwatorium w Brukseli na 4. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Triomphe de l'Art w Brukseli. W 2022 roku zostali także laureatami nagrody Christine and David Anderson Career Development Prize na XIV Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych w Banff w Kanadzie.
Pierwszymi mentorami kwartetu byli Philippe Graffin, David Waterman (Endellion Quartet), Donald Grant (Elias Quartet) i Simon Rowland-Jones (Chilingirian Quartet). Zespół otrzymał dalsze możliwości szkolenia swoich umiejętności biorąc udział w dwuletnich studiach magisterskich w ramach programu ECMaster, a także w rezydencjach artystycznych, takich jak program String Quartet Studio w Royal Northern College of Music w Manchesterze, rezydencji String Quartet Biennale w Amsterdamie oraz trzyletni program Artists in Residence w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli/Waterloo gdzie w 2023 roku Kwartet otrzymał Dyplom ukończenia z rąk belgijskiej królowej. Przez ostatnie lata Kwartet rozwijał swoje umiejętności pod skrzydłami Artemis Quartet oraz Miguela da Silvy, uczestnicząc także w kursach mistrzowskich z członkami innych renomowanych kwartetów, takich jak Belcea, Ébène czy Jerusalem. Zespół obecnie znajduje się pod patronatem Le Dimore del Quartetto oraz Merita Platform.
Karski Quartet wziął swoją nazwę od nazwiska Jana Karskiego, legendarnej postaci ruchu oporu z czasów II wojny światowej. Członkowie kwartetu wierzą głęboko, że każda epoka potrzebuje bohaterów takich jak on. Zwłaszcza dziś, w obliczu poważnych trudności z jakimi boryka się cała ludzkość, głębokie współczucie i bezkompromisowa postawa Karskiego stanowią dla nich przykład.
17 września, godz. 18.00, Pałac Radziwiłłów w Balicach
Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Dominika Grzybacz (fortepian)
L. Różycki
Jolanta Kowalska-Pawlikowska ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu prof. dr hab. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05,2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska”(2009). Jest laureatką nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych takich jak: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008, I nagroda), The Thelma King (2009, I nagroda),Międzynarodowy Konkurs im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011, III nagroda), Międzynarodowy Konkurs im. J. S. Bacha w Lipsku (2008, Nagroda Fundacji Bach-Marschall), XXXIX Festiwal „Varaždin Baroque Evenings” w Chorwacji (2009, Nagroda „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Od 2003 r. współpracuje z Zespołem Capella Cracoviensis, z którym koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi. Występowała z dyrygentami t.j.: Marc Minkowski, Andrew Parrott, Ottavio Dantone,Jordi Savall, Ralf Sochaczevsky, Andreas Spering, David Shemer, Alexander Liebreicht, Piotr Sułkowski, Stanisław Krawczyński i in.. Wystąpiła między innymi na koncercie w Versailles wraz z Jordi Savallem czy na Festiwalu Opera Rara w „Koronacji Poppei” H. Purcella pod batutą Claudio Cavina z zespołem La Venexiana. Prócz działalności artystycznej Jolanta Pawlikowska zajmuje się dydaktyką jako doktor sztuk na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Dominika Grzybacz ukończyła (z wyróżnieniem) krakowską PSM II st. im. W. Żeleńskiego (w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa oraz w klasie skrzypiec mgr Joanny Król) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu dra hab. Piotra Machnika. Aktualnie kontynuuje edukację artystyczną w ramach Szkoły Doktorskiej na macierzystej uczelni. W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim kameralistyka, której uczyła się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, dr Justyny Danczowskiej oraz dra hab. Bartłomieja Kominka. Jest laureatką kilkudziesięciu konkursów pianistycznych w kraju i za granicą. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (czterokrotnie), Ministra Edukacji Narodowej, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso.
Koncert zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
24 września, godz. 18.00, Pałac Radziwiłłów w Balicach
Gesa Lücker (fortepian)
J. S. Bach / L. A. Le Beau / R. Schumann
Gesa Lücker to utytułowana i ceniona na całym świecie niemiecka pianistka. Zadebiutowała w wieku 12 lat. Była laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów i występowała w najważniejszych salach, takich jak NDR Radio Hall Hannover, Weill Recital Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Wigmore Hall w Londynie, Oriental Arts Center w Szanghaju. Uzyskała dyplom solisty na Uniwersytecie Muzyki i Dramatu w Hanowerze pod kierunkiem Martina Dörrie i Matti Raekallio, a dalszą inspirację czerpała od takich muzyków jak Arie Vardi, Fabio Bidini i Jerome Rose. Jej płyty są wydawane przez Genuin i Wergo Label.
W 2010 roku została profesorem fortepianu na Uniwersytecie Muzyki i Tańca w Kolonii w Niemczech. Jej studenci są obecnie częstymi laureatami międzynarodowych konkursów.
Jest aktywnym członkiem jury takich konkursów jak: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Singapurze, NYCA na całym świecie, IKIF Dorothy McKenzie Award w Nowym Jorku, Konkurs Carla Bechsteina w Berlinie, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Carla Marii von Webera w Dreźnie i wiele innych. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie.
W swoim nowym programie przedstawia niemiecką współczesną kompozytorkę Luise Adolphę Le Beau. Nieznane dzieła Le Beau inspirowane są w dużej mierze utworami J.S. Bacha i Roberta Schumanna. To połączenie tworzy poetycką i głęboką interakcję między jej utworami, a dziełami tych dwóch Mistrzów, a także sprawia, że muzyka Le Beau niesie w sobie wymiar ponadczasowości
„.prosta i wrażliwa pianistka.... bogata w wyobraźnię i sprawność techniczną...".
Anthony Tommasini, New York Times
„Również w tym przypadku Gesa Luecker przekazała istotę muzyki. Bez śladu popisów czy sztuczności, technicznie bezbłędna, wybitna muzykalność".
Eckhardt van den Hoogen w audycji Audiophile
1 października, godz. 18.00, Pałac Radziwiłłów w Balicach, 18.00
Michał Pepol (wiolonczela, elektronika)
Oliver Messiaen / Cezary Duchnowski / Marek Jackowski / Michał Pepol / Paweł Myketyn / Arvo Part
Michał Pepol jest wiolonczelistą, aranżerem, kompozytorem. To klasycznie wykształcony muzyk, który nie mieści się w ramach gatunków, artysta wiecznie głodny nowych doświadczeń, przekroczeń, nieoczywistych kontekstów. Jest założycielem Royal String Quartet, pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Kwartesencja w Warszawie oraz kuratorem Festiwalu Klangor na Warmii. Rok 2023 otwarła nowa seria koncertowa artysty – „Dotykanie” w Nowym Teatrze w Warszawie.
W 2022 roku zadebiutował solowym albumem „Kopra nieskończoność” (Agora Muzyka), który zawiera nieznane i niewydane nagrania Kory Jackowskiej i zbiera entuzjastyczne recenzje: „Michał Pepol nie jest na tej płycie tylko muzykiem o kompozytorem, ale czarownikiem” (Mariusz Szczygieł); „Na tyle znam Korę, że z ręką na sercu mogę powiedzieć, że pokochałaby samego Michała i natychmiast zaliczyłaby go do swojego kosmosu” (Kamil Sipowicz). Album został uznany za jedną z 10 najlepszych polskich płyt 2022 roku przez tygodnik Polityka, TVN 24 i Onet. „To wydawnictwo wyjątkowe, wielowymiarowe i nowatorskie” (TVN 24); „Nieprzewidywalny i oryginalny dźwiękowy portret Kory, stworzony w czasie, kiedy wydawało się, że na jej temat nikt już nie ma niczego do dodania” (Gazeta Wyborcza); „Pepolowi udało się sprawić, że głos Kory, jej śpiew i mowa swobodnie przekraczają granice światów i lokują się w nieskończoności” (Polityka). Michał Pepol za płytę dostał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość roku 2022”.
Jest częstym gościem na antenie radiowej Dwójki, swoje recitale zarejestrował także dla TVP Kultura, gdzie był kuratorem serii koncertów „Kultura na żywo” w 2019 roku. Od 2003 roku prowadzi klasę kameralistyki w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2022 roku dostał Stypendium Artystyczne Miasta Stołecznego Warszawy.
Wystąpił na wielu festiwalach, takich jak Warszawska Jesień, Nostalgia, Ephemera, Pomada, Enter, Słuchy, Etno Kraków, Dni Transtromerowskie, Szalone Dni Muzyki i Festiwal Prawykonań.
PERFORMANCE:
30 września, godz. 6.00, Kino Kijów w Krakowie / Klaster Kulturalny „Kraków” w Kijowie
Performance II, „Vexations: mantra dla Kijowa”
Zapraszają: Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Mer Kijowa Witalij Kliczko.
Pierwsze polskie integralne wykonanie „Vexations” Erica Satiego — utwór na fortepian solo, zgodnie z wolą kompozytora, zostanie powtórzony 840 razy przez 30 pianistów, co zajmie około 35 godzin ciągłej gry. Performance odbędzie się w Kinie „Kijów” w Krakowie (na żywo) i w Klastrze Kulturalnym „Kraków” w Kijowie (dzięki najnowszym technologiom umożliwiającym wykreowanie rozszerzonej rzeczywistości uda nam się przenieść krakowskie wykonanie do Kijowa bez fizycznego udziału artystów).
Będzie to refleksja nad wojną w Ukrainie i wyraz solidarności z walczącym o wolność Narodem.
Performance będzie częścią obchodów 30-lecia współpracy Krakowa i Kijowa.