Galeria Krypta u Pijarów zaprasza na wystawę fotografii Karoliny Aszyk, Zbigniewa Treppy i Wiesława Zaremby. Projekt zakłada konfrontację trzech artystycznych postaw, autorów podejmujących w swojej twórczości różnie rozumianą tematykę sacrum.
Karolina Aszyk w cyklu tematycznym „Pomiędzy” odwołuje się do sfery sacrum w sposób aluzyjny i dyskretny. Częstym odniesieniem w jej pracach jest pojęcie „przejścia”, które niekiedy nawiązuje do wymiaru Przejścia jako Paschy w rozumieniu jakie nadaje mu chrześcijańskie doświadczenie wiary. W najnowszym zestawie prac autorka posługuje się symbolizacją, która stawia odbiorcę na granicy doświadczenia religijnego i egzystencjalnego. Obraz napisany światłem pierwotnie ma charakter negatywowy i właśnie ta forma obrazowania wydała się jej najbardziej adekwatną, aby nie tyle pokazać rzeczywistość między mrokiem i światłem, zbudowanej na antynomii światła i cienia, ale moment przejścia z jednej rzeczywistości do drugiej, moment przemienienia gdzie światło napełniające od wewnątrz daje świadectwo rozpoczętej eschatologii.
Wiesław Zaremba od lat rozwija pasję fotograficznego dokumentowania obiektów sakralnych, często odsłaniając przed odbiorcą ich nieznane oblicze. Jedną z egzemplifikacji takiej postawy twórczej jest jego realizacja „Wesoły cmentarz wSapancie w Rumunii”. W tym zestawie, autor z „etnograficznym” zacięciem ukazuje przed naszymi oczami „niezwykłe dzieło na pograniczu wszelkich europejskich kultur”.
Zbigniew Treppa w swojej twórczości w sposób świadomy podejmuje tematykę sakralną, poszukując języka adekwatnego dla wyrażenia tajemnic chrześcijańskiej wiary. Daje temu wyraz również w najnowszej realizacji „Brama”, która zdaniem autora „jest zaproszeniem do wejścia w obszar misteryjny”.