Trzy premiery: Pan Molier prosi do tańca, Nie ma to jak zdroje oraz Mickiewicz. Romanse wileńskie, sezon w Teatrze Variete, wyjazdy krajowe i zagraniczne, cykl happeningów, 23. Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, produkcje nowych odcinków „Kraków tańcem malowany” oraz serii krótkich filmów „Kobiety Krakowa” – tak wyglądają plany Baletu Cracovia Danza, który 2022 rok rozpoczął w nowej siedzibie przy ul. Szlak 67.
Premiery i happeningi
Już 17 stycznia będzie można zobaczyć spektakl Kozaki, czyli oszustwo ukarane w choreografii Leszka Rembowskiego, będący premierą po latach. Baletem, który pod koniec XVIII wieku odniósł sukces z warszawskim Teatrze Wielkim, Cracovia Danza powraca z występami do Krakowskiego Teatru Variete. Wystawione zostaną tu także spektakle: 15 lutego – W starym kinie, 29 marca – Metamorfozy. Kot w butach, 10 maja – Poloneza czas zacząć oraz premiery.
Pierwszą tegoroczną premierą Baletu będzie Pan Molier prosi do tańca 7 czerwca, spektakl który powstaje z okazji 400. urodzin Moliera. Przygotowany z udziałem Trupy Komedianty, zostanie objęty patronatem Konsulatu Republiki Francji – związane jest to z francuską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej. Choreografię opracują Romana Agnel i Dariusz Brojek, zaś kostiumy przygotuje Jan Polewka. Drugą premierą planowaną na scenie Teatru Variete będzie Mickiewicz. Romanse wileńskie, która odbędzie się 4 października. Spektakl powstaje z okazji 200. rocznicy ukazania się słynnego i ważnego dla naszej kultury zbioru Ballady i romanse polskiego wieszcza.
Związki Adama Mickiewicza z Krakowem będą tematem tegorocznej serii jesiennych happeningów „Cracovia Danza: balet w mieście”. Przypomnijmy: od wielu lat Balet Cracovia Danza występuje w przestrzeni miejskiej, często w zaskakujących miejscach, prezentując tradycyjne zwyczaje, a także związki wybitnych postaci z Krakowem. Do tej pory bohaterami cyklu byli m.in.: Ignacy Jan Paderewski, czy Stanisław Moniuszko.
Występy krajowe i zagraniczne
W tym roku Balet Cracovia Danza będzie kontynuował współpracę z Fundacją Instytut Państwa i Prawa, czego efektem będzie premiera w lecie w Krynicy-Zdroju (w Pijalni Głównej) spektaklu Nie ma to jak zdroje. Przedstawienie w choreografii Romany Agnel, Aliny Towarnickiej i Dariusza Brojka, to taneczna opowieść o Krynicy, perle polskich uzdrowisk i jej dziedzictwie. Będzie to zarówno panorama najistotniejszych wydarzeń historycznych z końca XVIII i XIX weku, jak też prezentacja najważniejszych i najbardziej znanych w Polsce postaci przebywających w krynickich zdrojach. Nie zabraknie portretów polityków, profesorów, literatów i artystów, takich jak Kiepura czy Nikifor.
W planach Baletu są także prezentacje zagraniczne. Na wiosnę do Francji pojedzie spektakl Metamorfozy. Kot w butach w choreografii Irène Feste i Pierrea-François Dollé. Przedstawienie zostanie pokazane w Alzacji, Lotaryngii i być może także w Paryżu. W lecie natomiast spektakl La Fortuna. Dama z łasiczką w choreografii Romany Agnel zostanie pokazany na Litwie, a na Łotwę pojedzie Maskarada królowej Bony, także w choreografii Romany Agnel. W przygotowaniu zespół ma też kilka wyjazdów krajowych, których potwierdzenie jest związane z sytuacją pandemiczną.
23. edycja Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”
Zgodnie z tradycją w lipcu odbędzie się w Krakowie Festiwal Tańców Dworskich „Cracovia Danza”. Przez dwa tygodnie – od 17 do 30 lipca – będzie trwała 23. edycja festiwalu. Na plenerowej scenie na Rynku pokazane zostaną dwa spektakle: Pan Molier prosi do tańca oraz Kozaki, czyli oszustwo ukarane. Zaplanowane zostały także trzy pokazy premierowe w ramach serii „Kraków tańcem malowany”, ożywiającej zabytki Krakowa. Tym razem będą to: La Fortuna. Dama z łasiczką na dziedzińcu Muzeum Czartoryskich, Balety po turecku na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Krakowski kotylion w sali balowej Pałacu Krzysztofory.
Tradycyjnie tancerze wraz z publicznością odtańczą na krakowskim rynku poloneza. Będzie to mocny akcent promocji tego tańca, który jest w trakcie wpisu na listę reprezentatywną niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO. Festiwalowi jak zawsze towarzyszyć będą warsztaty tańca dawnego oraz warsztaty otwarte dla dzieci „Kraków tańczy pod Wawelem”.
Współpraca, promocja, edukacja
W 2022 roku Cracovia Danza będzie kontynuować działalność w mediach społecznościowych, nadal będzie obecna na platformie PLAY KRAKÓW, a także planuje kontynuację współpracy z TVP3 Kraków, gdzie można oglądać spektakle baletu. Nowy rok postawi nowe wyzwania także przed powołanym na początku pandemii Cracovia Danza Film Studio. Jednym z nich jest produkcja serii krótkich filmów „Kobiety Krakowa”, które będą stanowiły część trasy turystycznej związanej z promocją historii słynnych mieszkanek naszego miasta. Balet Cracovia Danza będzie też prowadził intensywną działalność edukacyjną we współpracy z szkołami muzycznymi i akademiami muzycznym oraz filharmoniami w całej Polsce.
Nowa siedziba
2022 rok Balet Dworski Cracovia Danza rozpoczął w nowej siedzibie przy ul. Szlak 67. Miejsce jest przeznaczone przede wszystkim dla zespołu tanecznego, który ma tu do dyspozycji komfortowe sale prób i zaplecze do regeneracji (biura pozostają w dotychczasowym miejscu, w kamienicy przy pl. Na Groblach 7). W nowej siedzibie znalazła się też bogata kolekcja kostiumów zespołu. W ramach wykorzystania możliwości nowej przestrzeni Balet planuje prowadzenie tu warsztatów nie tylko dla tancerzy, ale także dla dzieci i seniorów.