Muzyka Jana Sebastiana Bacha fascynowała wielu późniejszych kompozytorów. Nie oparli się jej także twórcy jazzowi, którzy wielokrotnie opracowywali jego muzykę: Jacques Loussier, Swingle Singers, Modern Jazz Quartet, Oscar Peterson. Przykłady można mnożyć…
Co fascynowało ich w twórczości lipskiego kantora? To pytanie, które dało początek kolejnemu programowi z cyklu „Speaking Concerts”. Tytułowy Jazz Sebastian Bach będzie niejako pretekstem do szerszego spojrzenia na muzykę baroku, w której improwizacja (podobnie jak w jazzie) była jedną z najbardziej pożądanych umiejętności każdego muzyka.
Podczas koncertu odpowiemy na szereg pytań:
- Co to takiego basso continuo?
- Czy można widzieć muzykę?
- Ile funtów można zapisać cyframi?
- Czy Bach był dobrym band leaderem?
W koncercie weźmie udział legenda polskiego jazzu – Andrzej Jagodziński wraz ze swoim trio w składzie: Andrzej Jagodziński, Czesław Cegielski i Adam Cegielski, wystąpią także Agnieszka Wilczyńska, Justyna Rekść-Raubo i Aleksandr Kunach.
W programie koncertu poza muzyką Bacha i Handla znajdą się najnowsze orkiestrowe aranżacje Andrzeja Jagodzińskiego, które zabrzmią w wykonaniu orkiestry Collegium F.
Znakomici artyści, genialna muzyka i fascynujący komentarz prof. Marcina Sompolińskiego stanowią gwarancję niezapomnianego wieczoru!
„Speaking Concerts” to autorski cykl koncertów Fundacji Fabryka Sztuki, wychodzący naprzeciw nawet najbardziej wybrednym gustom. Każdy z programów dotyczy konkretnego zagadnienia i ukazuje zarówno omawiane dzieło, jak i jego kompozytora w kontekście historycznym i kulturowym. Poprzez fuzję muzyki, multimediów, tradycji i dobrego humoru tworzymy atrakcyjny i unikalny w skali europejskiej format. Wykonywanie muzyki łączą z błyskotliwymi komentarzami charyzmatycznego dyrygenta Marcina Sompolińskiego oraz autorskimi filmami i prezentacjami.
Jak wyglądają̨ „Speaking Concerts”? Jak najprawdziwsze… śledztwo! Marcin Sompoliński, dyrygent i prelegent w jednej osobie, z wnikliwością̨ godną detektywa odkrywa tajemnice historii muzyki, dekonspirujący pilnie strzeżone sekrety kompozytorów i melomanów, i zdzierając maskę̨ powagi z muzyki, która poważną wcale nie jest. W sprawach największej wagi ogromną rolę odgrywa plotka – kwestia pozornie nieistotna, która dyskretnie zmienia bieg zdarzeń.
Podczas dwudziestu koncertów z serii „Speaking Concerts” publiczność́ dowiedziała się m.in. o statusie majątkowym Antonio Vivaldiego, o tym, jak to możliwe, że premiera Święta wiosny Igora Strawińskiego skończyła się̨ interwencją służb porządkowych i kim byłby Jan Sebastian Bach, gdyby nie jego pracowite dzieci.