Festiwal Sacrum Profanum za nami, ale święto muzyki współczesnej w Krakowie trwa nadal – dzięki nowemu cyklowi. Interakcje stanowią przegląd dorobku najciekawszych kompozytorów i kompozytorek naszych czasów. Usłyszymy między innymi wielokrotnie nagradzany, ekwilibrystyczny utwór Not I Agaty Zubel w wykonaniu samej autorki. Towarzyszące koncertom dyskusje posłużą wymianie doświadczeń i oswojeniu się z eksperymentalną twórczością.
W tym roku Sacrum Profanum wykracza poza tradycyjne ramy czasowe festiwalu, by zapewnić jeszcze więcej wrażeń publiczności ceniącej muzyczny eksperyment. Aż do grudnia potrwa cykl Interakcje, który powstał w wyniku ścisłej współpracy KBF z krakowskim środowiskiem artystycznym.
Kluczową rolę w tworzeniu programu odegrała Spółdzielnia Muzyczna. Ten młody zespół muzyki współczesnej, uhonorowany prestiżową nagrodą Fundacji Muzycznej Ernsta von Siemensa, wystąpi 20 października z programem Poza czasem. Wykonanie kompozycji Georga Friedricha Haasa oraz Pawła Mykietyna pozwoli spojrzeć na nowo na dziedzictwo renesansu i baroku. Z kolei wysublimowane brzmienia utworów Tristana Muraila i Rebekki Saunders skłonią do ćwiczenia się w uważności. „Ta Interakcja opiera się na wierze w niezwykłą siłę sztuki, która potrafi zabrać nas poza przestrzeń i czas” – mówi Krzysztof Pietraszewski, dyrektor artystyczny Sacrum Profanum.
Koncert Flaneur, zaplanowany na 8 listopada, również będzie muzyczną podróżą. Jeden z najbardziej cenionych zespołów litewskich, Contemporary Music Ensemble Synaesthesis, zaprezentuje między innymi utwór inspirowany spacerami po opustoszałym wskutek lockdownu mieście. Utrzymany w nurcie minimalizmu koncert będzie okazją, by oswoić towarzyszące nam negatywne uczucia i odnaleźć spokój, potrzebny, by odpowiednio reagować.
Program Idzie nowe, który odbędzie się 3 grudnia, stanowi intrygujące spotkanie pokoleń. W jego trakcie usłyszymy premierowe kompozycje Zygmunta Krauzego. Nestor polskiej awangardy wraz ze Spółdzielnią Muzyczną zagra między innymi dzieło nawiązujące do jednego z poematów Apollinaire’a, będące głosem w obronie wolności sztuki. Tego wieczora usłyszymy też utwór Pawła Malinowskiego, inspirowany krakowskimi mozaikami i zakamuflowanymi skarbami architektury miasta. Będzie to rezultat współpracy młodego kompozytora ze Spółdzielnią Muzyczną.
Finał cyklu zaplanowano na 15 grudnia. Interakcja Poza instrument będzie próbą poszerzenia tradycyjnego instrumentarium i przekroczenia od dawna wytyczonych przez niego granic. Usłyszymy Imaginary Landscape No. 1 ikony awangardy Johna Cage’a, a także pełne dźwiękonaśladowczych chwytów utwory Caroli Bauckholt i Andrzeja Kwiecińskiego. Zwieńczeniem programu i całego cyklu będzie wielokrotnie nagradzana kompozycja Not I Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek, która wystąpi na scenie razem ze Spółdzielnią Muzyczną.
Koncertom towarzyszą dyskusje z udziałem twórców, obserwatorów i krytyków różnych dziedzin sztuki. Publiczność jest zaproszona do włączania się w te rozmowy. „Nie wierzymy w sztywne podziały. Zarówno publiczność, jak i wykonawcy, ale też osoby działające w innych dziedzinach, wszyscy współtworzymy przestrzeń sztuki: słowem, dźwiękiem, gestem, światłem… Ten cykl powstał po to, żebyśmy mogli się spotkać nawzajem ze sobą i naszymi doświadczeniami” – mówi Martyna Zakrzewska ze Spółdzielni Muzycznej.
Organizatorami cyklu są Miasto Kraków, KBF i Spółdzielnia Muzyczna. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
--
25 sierpnia 2022, godz. 19.30
Przekraczamy granice
Teatr KTO
PROGRAM
Bruno Mantovani Concerto de chambre n° 2 na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i perkusję 17’
Sara Glojnarić Sugarcoating na klarnet, wiolonczelę i fortepian 10’
Wojtek Blecharz Torpor na klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian 11’
Matthew Shlomowitz Popular Contexts, Volume 7: Public domain music na klarnet, gitarę elektryczną, syntezator i sampler, perkusję i wiolonczelę 25’
WYKONAWCY
Spółdzielnia Muzyczna
--
20 października 2022
Poza czasem
Teatr Łaźnia Nowa
PROGRAM
Georg Friedrich Haas Sextett/tria ex uno na flet, klarnet, fortepian, perkusję, skrzypce i wiolonczelę 15’
Tristan Murail Garrigue na flet, altówkę, wiolonczelę i wibrafon 9’
Paweł Mykietyn La strada na saksofon, wiolonczelę i Rhodesa/elektronikę 9’
Rebecca Saunders Sole na mobilny akordeon, perkusję i fortepian 12’
WYKONAWCY
Spółdzielnia Muzyczna
Mira Mańka
--
8 listopada 2022
Flaneur
Aula Florianka
PROGRAM
Ramūnas Motiekaitis 1997-ieji regi mane
Diana Čemerytė “Meine Seele wartet…”, after listening to Bach
Julius Aglinskas tylūs atspindžiai
Žibuoklė Martinaitytė Solastalgia
Dominykas Digimas sensescape
WYKONAWCY
Contemporary Music Ensemble Synaesthesis:
- Marta Finkelštein – fortepian
- Vytenis Gurstis – flet
- Artūras Kažimėkas – klarnet
- Diemantė Merkevičiūtė – skrzypce
- Monika Kiknadzė – altówka
- Arnas Kmieliauskas – wiolonczela
- Donatas Butkevičius – kontrabas
- Andrius Rekašius – wibrafon
- Karolis Variakojis – dyrygent
--
3 grudnia 2022
Idzie nowe
Teatr KTO
PROGRAM
Paweł Malinowski Nowy utwór na 6 instrumentów i elektornikę 20’
Zygmunt Krauze Poemat Apollinaire’a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i 12 dowolnych instrumentów 14’
Zygmunt Krauze Concerto da camera 15’
WYKONAWCY
Spółdzielnia Muzyczna
Paweł Malinowski
Zygmunt Krauze
--
15 grudnia 2022
Poza instrument
Centrum Kongresowe ICE Kraków
PROGRAM
John Cage Imaginary Landscape No. 1 na dwa gramofony, fortepian i talerz 9’
Carola Bauckholt Luftwurzeln na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę 9’
Andrzej Kwieciński a 6[+1] na flet, lupofon, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian 8’
Agata Zubel (z udziałem kompozytorki) Not I na głos, flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę 21’
WYKONAWCY
Spółdzielnia Muzyczna
Agata Zubel
Źródło: materiały organizatora