W lecie 2022 Wesoła zaprasza na cykl wystaw pod wspólną nazwą Sanatorium Sztuka. Hasłem przewodnim tegorocznego projektu jest „Zmiana jako siła napędowa”. Sanatorium Sztuka to projekt typu pop-up ulokowany na zalesionym skwerze przy ulicy Śniadeckich 3.
Tytuł najbliższej wystawu w ramach cyklu to 2/5. Zobaczymy ją w dniach 22–24 lipca (piątek–niedziela), Dodatkowo w sobotę 23 lipca o 16.30 artyści proponują oprowadzanie kuratorskie.
***
2/5
Jako ludzkość łudzimy się przekonaniem, że jesteśmy stałym elementem Wszechświata. Co jeśli pewnego dnia jako gatunek wreszcie przyjmiemy do wiadomości, że jesteśmy jednym z węzłów, ogniw i połączeń? A co, jeśli oddamy swoje ciało, by stać się przekaźnikami prądów, zmian, informacji lub czegoś innego? A co, jeśli zadbamy o nasz wspólny dobrostan? Połączymy się nie tylko ze sobą, ale włączymy się na powrót w strumień życia?
Pójdźmy o krok dalej.
2/5 nie ma szczególnego znaczenia w sztukach wizualnych czy muzycznych. A co, jeśli w procesie, o którym wspominam wcześniej, 2/5 ma szczególną wagę? Jeśli ma szczególną wagę, to jaką? Drżenie? Rozkład sił? A może chodzi o fraktale?
Jako kurator zadaję pytanie: czy otwarcie wystawy nie powinno być początkiem? Początkiem żywego działania, które powołuje, choć na chwilę, alternatywną rzeczywistość. Czy wówczas moglibyśmy nareszcie oprzeć się o siebie i powiedzieć: „Oto coś wywrotowego”? 2/5 czerpie z koncepcji żywych wystaw, czyli takich, które pozwalają włączyć się w strumień współdrżenia. Takich, które sprawiają, że tymczasowość staje się na chwilę namacalna.
2/5 to stała ekspozycja, a oprócz niej codzienne ulotne działania w trzygodzinnym okienku od 17:02 do 20:05. Liczby 2 i 5 w różnych konfiguracjach będą czekały na uważnych obserwatorów. A to w pięciu parach, które zbudują stałą ekspozycję, a to w działaniach ulotnych. I jeśli miałabym nazwać to, co powstanie za sprawą 2/5, pierwsze słowa, które przychodzą mi na myśl, to „pole namiotowe” albo „miejsce piknikowe”.
W pierwszym paragrafie zadałam pytanie o to, co by się stało, gdybyśmy stali się jednym z węzłów, ogniw i połączeń. Moim zdaniem stałoby się tyle, że to, co zwykle ukryte, byłoby dostrzegalne, a to, co ignorowane – uhonorowane. Zapytalibyśmy drzew o pozwolenie na naszą obecność. Montaż i demontaż stałej ekspozycji wydarzyłby się wśród Was — widzów siedzących na kocach piknikowych lub rozbijających własne namioty. Autorzy i autorki działań ulotnych pracowaliby w spokoju, ze świadomością obecności czułych widzów, którzy mogliby wpływać na ich decyzje. Wspólnie tworzylibyśmy doświadczenie i doświadczanie. I tak ta tkanka tkałaby się sama – zawsze w okienku od 17:02 do 20:05. Poza okienkiem, na polu, świetliłoby się zawsze pięć srebrnych namiotów ze stałą ekspozycją stworzoną w duetach łączących sztuki wizualne i muzyczne. A na koniec przyszedłby Wiatr, a dokładnie Justyna Wiatr, która wraz ze swoją grupą przegoniłaby to dziwne obozowisko i zrobiłaby miejsce na kolejne działania.
Weźcie koc, kosz z jedzeniem, namiot – co wolicie. Dołączcie do nas codziennie od 22 do 24 lipca. Wypełnijcie ulotne i czułe okienko od 17:02 do 20:05 swoją obecnością.
Słowa klucze: empatia, plac zabaw, ekologia, aktywizm, drżenie, współdrżenie, bodźce, doświadczenie
Wysakowska / Walters, 2022, Kraków
***
Stała ekspozycja Czułe namioty
Autorzy:
Karol Augustyniak
Monika Bielenis
Michał Dorman
Zofia Dowgiałło
Samuel Mynarski
Wojtek Radomski
Damian Raźny
Magdalena Tryba
Linda Wojtera
Ela Wysakowska / Walters
Codzienne działania ulotne
Piątek 22.07.2022, 17.02–20.05
Dawid Lew – Sigilizacja bodźców
Jakub Machura & Łukasz Gołąbek – Obfitość: Cajon i Handrum
Maarit Veijola – Naming, the herbalist path
Klaudia Opoka – eMOTION
Jędrzej Jaklik – Pozostałość
Karolina Dyczko
Sobota 23.07.2022, 17.02–20.05
Gaja Hajdarowicz – Przedświat
Kamil Kruk & Karol Szczepanik – Obfitość: Piła i Lira Korbowa
Alex Majka – Owady
Niedziela 24.07.2022, 17.02–20.05
Zuza Bodzoń – Uzdro-zjawisko
Joanna Jutewicz – Sesja Pilates z Drzewami
Justyna Wiatr – Buszujące
Filip Czaja – Rzeka Życia