34. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Festiwale muzyczne

Moje wydarzenia

Dodaj ulubione wydarzenia do sekcji moje wydarzenia, aby zawsze mieć je pod ręką.

  • sobota, 23 kwietnia 2022 - sobota, 30 kwietnia 2022

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów (dawniej: Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, 1989-2013; oraz Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, 2014-2019) zasłużenie znajduje się wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa. Jego zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich: od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji, także w kontekście muzyki światowej. O tegorocznej edycji opowiada Marcel Chyrzyński, dyrektor generalny i artystyczny festiwalu:

***
Motywem przewodnim 34. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest „Tradycja w muzyce współczesnej”. Tradycję w kontekście twórczości kompozytorskiej rozumiem jako kontinuum rozwoju muzyki od czasów antycznych. W XX w. muzyka awangardowa odrzuciła autorytety przeszłości. Dość szybko nastąpił jednak powrót do tradycji, ale w formie zmienionej, zasymilowanej z nowymi środkami muzycznymi. Obecnie możemy obserwować szeroki wachlarz styli, w których kompozytorzy odwołują się zarówno do czasów awangardy, jak i muzyki wcześniejszej.
„Tradycja w muzyce współczesnej” to również temat tegorocznej sesji, podczas której swoje referaty wygłoszą: Jerzy Stankiewicz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus oraz Maciej Jabłoński. Sesję poprowadzi Kinga Kiwała.

W związku z wojną w Ukrainie, solidaryzując się ze wszystkimi muzykami z tego kraju, postanowiłem zmienić pierwotny program tegorocznej edycji KMFK. Koncert inauguracyjny będzie poświęcony w głównej mierze kompozytorom ukraińskim. Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykona m.in. kompozycje Lubawy Sydorenko (Octagon), Igora Szczerbakowa (Symfonia kameralna nr 5 "Warum?" ) i Zoltana Almashiego (Chamber Cantata). Partię skrzypiec solo w utworze Almashiego zagra ukraińska skrzypaczka Mariana Skrypa. Na tym samym koncercie zostanie zaprezentowana także Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz Palimpsest na orkiestrę smyczkową Krystiana Neściora (ur. 1992), laureata 5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Z kolei na koncercie Aschenbach Trio z Anglii, który obędzie się w Auli Florianka, Anna Litvinenko (amerykanka z ukraińskimi korzeniami) wykona m.in. utwór Valentina Silvestrova Moments of Silence and Stillness.

Ważnym wydarzeniem festiwalowym będzie także Koncert z okazji Prezydencji Francji w Radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena. Znakomita krakowska pianistka Dominika Peszko wykona cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus O. Messiaena. Do tej pory tylko dwóch polskich pianistów wykonało ten cykl w całości: Jerzy Godziszewski oraz Eugeniusz Knapik. Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Francji w Polsce.

Całości programu dopełni wykład prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej. Poprowadzi on również kurs mistrzowski dla studentów kompozycji AMKP.

Podczas 8 koncertów festiwalowych prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Estonii, Francji, Gruzji, Japonii, Ukrainy, Włoch i USA. Usły­szą Państwo 21 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie.

Życzę Państwu niezapomnianych wrażeń!

Marcel Chyrzyński
Dyrektor generalny i artystyczny

PROGRAM FESTIWALU

Sobota 23 kwietnia 2022, godz. 19.00
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach
Koncert na otwarcie 34. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów
Mariana Skrypa (Ukraina) – skrzypce
Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia
Jurek Dybał – dyrygent
Krystian Neścior Palimpsest na orkiestrę smyczkową (2022) *
Lubawa Sydorenko Octagon na orkiestrę smyczkową (2010) **
Igor Szczerbakow Warum? Symfonia kameralna nr 5 na orkiestrę smyczkową (2002)
Zoltan Almashi Chamber Cantata na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2015) **
Krzysztof Penderecki Chaconne in memoria Giovanni Paolo II na orkiestrę smyczkową (2005)
* prawykonanie światowe, Nagroda Główna w 5. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego
** prawykonanie polskie

Niedziela 24 kwietnia 2022, godz. 12.00
Bazylika Mariacka
Msza święta w intencji kompozytorów, muzykologów i muzyków Krakowa i Ukrainy
Przewodniczenie mszy św. i kazanie okolicznościowe: ks. Grzegorz Lenart
Chór Mieszany Katedry Wawelskiej
Andrzej Korzeniowski – dyrygent
Na wejście: Mikołaj Zieleński (ok. 1550 – ok. 1616) Haec dies na chór mieszany (ok. 1611)
Przygotowanie darów: Klaudia Rabiega (*1991) Ubi Caritas na chór mieszany (2020)
Komunia: Charles Gounod (1818-1893) Ave Verum na chór mieszany i organy (1881)
Zakończenie: Giuseppe Ottavio Pitoni (1657-1743) Cantate Domino na chór mieszany
Części stałe: Klaudia Rabiega (*1991) Msza wieczorna na chór mieszany (2018)

Niedziela 24 kwietnia 2022, godz. 19.00
Hevre

Koktajl elektroniczny
Koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Valeriia Datsiuk – głos, live-electronics
Olga Demeter – live-electronics
Marco Iannucci – elektronika
GrupLab: Maciej Bieniawski, Marek Chołoniewski, Dominika Czachor, Jan Kucharski, Piotr Madej, Wojciech Skowronek
Pme22: Dominika Czachor, Sheng Jiong, Jan Kucharski, Katarzyna Słabuszewska, Gangwei Shao
WME22: Filip Baracz, Jakub Galica, Paweł Hajduk, Dawid Kopp, Jan Niezgoda
Marek Chołoniewski – realizacja, koordynacja projektu
Jeremy Wexler Ognistych wici na fixed media (2022) *(pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego)
Andrzej Ojczenasz O Tarantulach na fixed media (2022) * (pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego)
Valeriia Datsiuk Archaic. Spring na głos i 4-kanałowe live-electronics (2022) * (pod kierunkiem dra Piotra Peszata)
Olga Demeter Untitled na werbel i 4-kanałowe live-electronics (2022) * (pod kierunkiem dra Piotra Peszata)
Marco Iannucci I’ve missed you a lot / Bardzo się za Tobą stęskniłem na 8-kanałowy audio playback (2022) * (pod kierunkiem dra Piotra Peszata)
Alexander Chokhonelidze Whispers of the Torn na fixed media (2022) * (pod kierunkiem prof. Reso Kiknadze)
Bogusław Schaeffer Non stop na zespół (1960) PME22 Ensemble
WME22 na zespół (2022) * (pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego)
GrupLab Plejrek 323 na głosy, instrumenty, obiekty i elektronikę (2022) * (pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego)
Współorganizacja: Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej

Poniedziałek 25 kwietnia 2022, godz. 10.00–16.00
Akademia Muzyczna, Sala Senacka (310)
Prof. Zbigniew Bargielski – wykład Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej oraz kurs mistrzowski
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Poniedziałek 25 kwietnia 2022, godz. 19.00
Aula Florianka
Śląsko-galicyjski miks
Krakowski Kwintet Dęty:
Katarzyna Kurowska-Mleczko – flet
Marek Mleczko – obój
Roman Widaszek – klarnet
Paweł Solecki – fagot
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
Gościnnie:
Łukasz Zimnik – flet / flet altowy
Beata Bilińska – fortepian
Mikołaj Piotr Górecki Burlesca na flet, obój, klarnet, fagot, róg i fortepian (2018)
Toshio Hosokawa Ancient Voices – In memory of Wolfgang Schulz na kwintet dęty (2013) **
Maciej Zieliński Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020)
Marek Stachowski Pezzo grazioso na kwintet dęty (1982)
Zbigniew Bargielski Fonoplasticon na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian (2016)
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Wtorek 26 kwietnia 2022, godz. 11.00–14.00
Sesja online

Tradycja w muzyce współczesnej
dr hab. Kinga Kiwała – prowadzenie
11.00-11.30 Dr h.c. Jerzy Stankiewicz: Stosunek Oliviera Messiaena do tradycji
11.30-12.00 Prof. dr hab. Teresa Malecka: O szczególnej roli tradycji w muzyce polskiej drugiej połowy XX wieku i początku wieku XXI
12.00-12.30 Dr hab. Agnieszka Draus (prof. AMKP): Między tradycją a współczesnością. Transgresje w twórczości Józefa Rychlika
12.30-13.00 Dr hab. Maciej Jabłoński: Postrzeganie tradycji w muzyce kompozytorów krakowskich pokolenia lat siedemdziesiątych
13.00-14.00 Dyskusja
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Wtorek 26 kwietnia 2022, godz. 19.00
Aula Florianka
Krakowska Szkoła Kompozytorska

Barbara Borowicz – klarnet
Łukasz Nędza – saksofon
Damian Lipień – fagot
Tomasz Stolarczyk – puzon
Justyna Piękoś – fortepian
Piotr Kędzierski – fortepian
Agnieszka Bugla – skrzypce
Monika Młynarczyk – altówka
Aleksandra Lignar – wiolonczela
Juliusz Łuciuk Capriccio na skrzypce i fortepian (1956)
Adam Walaciński Canti notturni na saksofon i wiolonczelę (2003)
Ewa Zuchowicz Spaces na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018) *
Michał Gronowicz Quartetto a 2 ed a 3 na saksofon, fagot, altówkę i wiolonczelę (2022) *
Grzegorz Majka Sufczyn 99 na saksofon, puzon i wiolonczelę (2022) *
Jarosław Płonka A ghost within na saksofon, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2022) *
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Środa 27 kwietnia 2022, godz. 18.00
Aula Florianka
Koncert z okazji prezydencji Francji w radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena
Dominika Peszko – fortepian
Olivier Messiaen Dwadzieścia spojrzeń na Dzieciątko Jezus na fortepian (1944)
Honorowy patronat: Ambasada Francji w Polsce
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Czwartek 28 kwietnia 2022, godz. 19.00
Akademia Muzyczna, Sala Kameralna

Muzyczne drzewo
Dalbergia Duo:
Anna Rutkowska – perkusja
Julianna Kamila Siedler-Smuga – perkusja
Marta Ptaszyńska Scintilla na dwie marimby (1984)
Artur Zagajewski Chanson – Solide pour 2 marimbas (2019)
Piotr Peszat Comforting music #2 na dwie marimby, okulary VR, live electronics i wideo (2022) *
Tomasz Arnold Polonez na dwie marimby (2021)
Paweł Malinowski w o l n o na dwie perkusistki i dźwięki elektroniczne (2022) *
Karol Osman Tryptyk na dwie marimby i elektronikę (2022) *
Marta Śniady Wszystkie koty są czarne i tym podobne na dwie perkusistki, audio playback i wideo (2022) *
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Piątek 29 kwietnia 2022, godz. 19.00
Aula Florianka
Muzyczne wspomnienia

Aschenbach Trio (Anglia):
Laurence Cuttriss – klarnet
Anna Litvinenko – wiolonczela
Norman Jacobs – fortepia
Valentin Silvestrov Moments of Silence and Stillness na wiolonczelę (2002)
Arvo Pärt Mozart-Adagio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1992, rev. 2017)
Ann Callaway The Memory Palace na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2006) **
Robert Muczynski Fantasy Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian, op. 26 (1969)
Marcel Chyrzyński Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017)
Frederic Rzewski Rubinstein in Berlin na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2008, aranż. N. Jacobs 2021)
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Sobota 30 kwietnia 2022, godz. 18.00
Aula Florianka
Koncert na zamknięcie 34. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów
Sepia Ensemble:
Paulina Graś-Łukaszewska – flet
Szymon Jóźwiak – klarnet
Wojciech Jeliński – puzon
Tomasz Sośniak – fortepian
Olga Winkowska, Ostap Mańko – skrzypce
Kamil Babka – altówka
Anna Szmatoła – wiolonczela
Damian Sobkowiak – kontrabas
Monika Kędziora Mulceo na flet, klarnet, fortepian, altówkę i wiolonczelę (2016/2017)
Artur Kroschel Gestures na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2018)
Ewa Fabiańska-Jelińska Rocking Music na 2 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę, flet i puzon (2018)
Katarzyna Taborowska Didaskalia na zespół kameralny (2022) *
Krzysztof Penderecki Duo concertante na skrzypce i kontrabas (2010)
Krystyna Moszumańska-Nazar Novelette na flet i fortepian (2006)
Wojciech Widłak Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001)
Anna Zawadzka-Gołosz Escape of Landscape na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2022 – zamówienie 34. KMFK) ***
*** prawykonanie światowe, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Udostępnij

Więcej

Kraków Travel
Kids in Kraków
Zamknij Nasz strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, marketingowych i promocyjnych. Możesz wyłączyć tą opcję w ustawieniach prywatności swojej przeglądarki.
<