W ostatnich latach nastąpił prawdziwy wysyp niebywale utalentowanych charyzmatycznych śpiewaków dysponujących charakterystycznym i nieczęsto spotykanym głosem — męskim altem, nazywanym często potocznie „kontratenorem”. Głos ten, kojarzony przede wszystkim z chóralną tradycją angielską, stał się za sprawą kolejnych generacji tych artystów prawdziwym głosem operowym, dalekim od dawnego stereotypu widzącego w nim pozbawioną ekspresji, bladą, odcieleśnioną namiastkę altu kobiecego. Ciągle większą jednak rzadkością jest prawdziwy męski sopran. Tym najmniej często spotykanym z głosów obdarzony jest pochodzący z Wenezueli Samuel Mariño. Jego głos, choć imponującą skalą równy jest kobiecemu, to jego charakterystyczna barwa sprawia, że nie sposób go z nim pomylić. Tak wyjątkowy instrument połączony z perfekcyjnie wypracowaną koloraturą pozwala mu śpiewać cały najbardziej wymagający repertuar barokowy i klasyczny pisany czy to z myślą o kastratach, czy o primadonnach.
Podczas recitalu na Opera Rara Samuel Mariño zaśpiewa słynny motet Exsultate, jubilate napisany przez siedemnastoletniego Mozarta dla kastrata-wirtuoza Venazia Rauzziniego oraz dwie arie koncertowe Wolfganga Amadeusza: dramatyczną scenę „Ah, lo previdi!” i utrzymaną w tonie buffo, pełną werwy i ironicznych akcentów Voi avete un cor fedele. Arie te były pisane — bądź to jako wstawka do cudzej opery, bądź to jako jako samodzielna całość przeznaczona do wykonania na koncercie pośród innych utworów — dla konkretnych śpiewaków tak, by pokazać ich z jak najlepszej strony: jak najwyraźniej i najefektowniej wyeksponować możliwości wokalne i wyrazowe, jakimi dysponowali. Stąd też najeżone są rozmaitymi trudnościami i stanowią istotne wyzwanie dla współczesnych wykonawców — ale Samuel Mariño uwielbia mierzyć się z tego rodzaju zadaniami i zawsze wychodzi z nich zwycięsko, mając oparcie w solidnej technice i porywającym scenicznym temperamencie.
Towarzyszyć mu będzie prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa Capella Cracoviensis. Pomiędzy zespołem i jego szefem a sopranistą zawiązało się fenomenalne artystyczne porozumienie już podczas ich pierwszego spotkania mającego miejsce pod koniec lipca w Świdnicy. Już wówczas wszystko wskazywało, że współpraca między nimi będzie musiała znaleźć kontynuację. Orkiestra wykona też XXIX Symfonię A-dur skomponowaną przez Mozarta w 1774 roku (a więc w rok po napisaniu Exsultate...) i pod wieloma względami przełomową, otwierającą już „dojrzały” okres jego twórczości, naznaczoną tym indywidualnym rysem, który tak silnie będzie wyróżniał kompozytora na tle epoki.
Samuel Mariño – sopran męski
Capella Cracoviensis & Jan Tomasz Adamus
W.A. Mozart
Exsultate, jubilate
XXIX Symfonia A-dur
Ah, lo previdi
Voi avete un cor fedele
Zobacz także: