Inspiracją tej opery była dla Vincenzo Belliniego sopranistka Giuditta Pasta, słynąca z wirtuozerii i muzykalności, która królowała na scenach Paryża, Londynu i rodzinnej Italii w erze rozkwitu bel canto. Kompozytor wykorzystał niezwykłe możliwości wokalne włoskiej śpiewaczki (podobno skala jej głosu sięgała trzykreślnego d!) i z myślą o niej stworzył operę z tytułową rolą, którą wkrótce ochrzczono… „morderczynią sopranów”. Kariera Pasty dość szybko dobiegła końca, natomiast Norma ze swoimi posągowymi kantylenami (o których Piotr Kamiński napisał: „Bellini rzeźbi swe tematy w białym marmurze, wygładza ich kształty, nadaje im niezrównany połysk i energię”) weszła do żelaznego kanonu scen operowych na całym świecie.
Po arcydzieło Belliniego sięga Opera Krakowska. Historię galijskiej arcykapłanki, rozdartej między powinnością wobec religii, ojca i ojczyzny a miłością do rzymskiego prokonsula Polliona, między miłością do swych dzieci a żądzą zemsty zdradzonej kochanki, między uczuciem a obowiązkiem, reżyseruje Laco Adamik, podkreślając ludzki, uniwersalny wymiar konfliktu. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tomasz Tokarczyk, zaś z rolą Normy – w tym słynną cavatiną Casta Diva – mierzy się Katarzyna Oleś-Blacha. (Barbara Skowrońska)
Kompozytor: Vincenzo Bellini
Reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Premiera: 27 października 2017
Spektakl będzie realizowany z audiodeskrypcją, aby zwiększyć jego dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku – więcej informacji udziela Biuro Organizacji Widowni Opery Krakowskiej: +48 12 296 62 62 (63).